Ook het universum onderging een ‘klimaatverandering’

Eén miljard tot 3,5 miljard jaar na de oerknal steeg de temperatuur in het heelal. Dit blijkt uit temperatuurmetingen van gas uit die periode. Astronomen denken dat de temperatuur in het heelal steeg door de toenemende energieproductie van quasars. Dit zijn de jonge, actieve sterrenstelsels. Het is niet de eerste keer dat wetenschappers aantonen dat het heelal vroeger oververhit was.

Vorige maand concludeerden wetenschappers dat het heelal 11,7 tot 11,3 miljard jaar geleden warmer was door de straling van quasars. Astronomen van de universiteit van Cambridge beweren dat deze periode aanzienlijk langer is geweest.

Ijl gas
Astronomen keken naar het ijle gas tussen quasars in het jonge universum en de aarde. Dit gas bevat informatie over de temperatuur van het heelal, omdat het licht van quasars door het ijle gas schijnt.

Kosmische geologie
“Net zoals we het klimaat van de aarde kunnen bestuderen door naar boomringen en ijslagen te kijken, bevat het licht van quasars informatie over de klimaatgeschiedenis van het heelal”, legt George Becker van de universiteit van Cambridge uit.

Eén miljard jaar na de oerknal bedroeg de periode van het heelal ongeveer 8.000 graden Celsius. 2,5 miljard jaar later steeg de temperatuur minimaal 4.000 graden. Eigenlijk zou de uitdijing van het heelal tot afkoeling moeten leiden, maar dat is dus niet het geval.