Ook geen buitenaardse laserpulsen te vinden rond KIC 8462852

“De hypothese dat er een buitenaardse megastructuur rond KIC 8462852 te vinden is, valt rap uiteen,” aldus de onderzoekers.

De ster KIC 8462852 houdt de gemoederen al een tijdje bezig. En dat komt allemaal door waarnemingen van ruimtetelescoop Kepler. Deze telescoop kijkt langdurig naar sterren in de hoop de helderheid van deze sterren regelmatig te zien afnemen. Een regelmatige afname in de helderheid van de ster wijst er namelijk op dat er een planeet rond deze ster cirkelt die het licht van de ster zo af en toe deels tegenhoudt. Toen Kepler naar KIC 8462852 keek, zag deze de helderheid van de ster ook zo af en toe afnemen. Maar dat ging heel onregelmatig.

Buitenaardse structuur
Dat is op verschillende manieren te verklaren. Bijvoorbeeld doordat rond de ster een grote buitenaardse structuur draait. “Als een buitenaardse beschaving iets zou bouwen, dan zou dit overeenkomen met de data die we nu zien,” stelde onderzoeker Jason Wright eerder al.

Laserpulsen
De interesse van het SETI Instituut was natuurlijk direct gewekt. En dus ging het op zoek naar signalen die wellicht afkomstig waren van aliens die wellicht iets rond de ster hadden gebouwd. De onderzoekers zochten naar korte laserpulsen afkomstig van de ster. “Gezien de grote afstand tot KIC 8462852 – bijna 1500 lichtjaar – zou een signaal dat we nu op aarde ontvangen, de ster kort na de val van het Romeinse rijk hebben moeten verlaten,” zo legt onderzoeker Marlin Schuetz uit. Toch zouden we in staat moeten zijn om die laserpulsen te detecteren. Maar, zo schrijven de onderzoekers, ze hebben geen laserpulsen opgevangen.

Radiosignalen
Eerder zocht SETI ook al naar radiosignalen afkomstig van de (omgeving van de) ster. Ook dat onderzoek leverde niets op. “De hypothese dat er een buitenaardse megastructuur rond KIC 8462852 te vinden is, valt rap uiteen,” stelt onderzoeker Douglas Vakoch.

Maar waardoor zijn de afnames in helderheid van de ster dan te verklaren? Recent stelden onderzoekers van de universiteit van Iowa dat de dipjes in helderheid wellicht veroorzaakt worden door een grote groep exokometen.

"No extraterrestrial laser pulses detected from KIC 8462852, new SETI organization reports" - SETI International