Ook de Vikingmuis veroverde de wereld

Muizen reisden als verstekelingen mee op de boten van de Vikingen en veroverden zo op hun eigen manier de wereld.

Dat hebben onderzoekers ontdekt door het mitochondriaal DNA van muizen te bestuderen. Het DNA van moderne muizen op IJsland en in Groenland werd vergeleken met DNA van muizen uit de tiende tot twaalfde eeuw.

Hand in hand
En het DNA laat zien dat er een opvallend verband is tussen de tijd waarin de muizen diverse uithoeken van de wereld gingen bewonen en de tijd waarin de Vikingen een flink deel van de wereld veroverden. Sterker nog: de twee gebeurtenissen gaan hand in hand.

Meer

Meer weten over de goden van de Vikingen? Lees er hier alles over!

Groenland
Aan het begin van de tiende eeuw werd de westelijke huismuis (Mus musculus domesticus) door de Vikingen meegevoerd naar IJsland. Waarschijnlijk kwamen de muizen vanuit Noorwegen of misschien het noordelijke deel van Groot-Brittannië. Vanuit IJsland verkenden de muizen ook Groenland weer, zo is binnenkort in het blad BMC Evolutionary Biology te lezen.

De Vikingen zijn zich ongetwijfeld bewust geweest van de kleine verstekelingen, maar ze konden er weinig aan doen. De muizen verstopten zich mogelijk tussen het voer voor al die andere dieren die de Vikingen meevoerden. Denk aan paarden, schapen, kippen en geiten. Het nageslacht van de Vikingmuizen is in IJsland nog steeds terug te vinden. In Groenland zijn de dieren uitgestorven en hebben ze plaats moeten maken voor Deense muizen die eveneens door immigranten hierheen zijn gebracht.

"The Viking journey of mice and men" - Biomedcentral.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door George Shuklin (via Wikimedia Commons).