Ook bij heeft eigen persoonlijkheid

Wetenschappers hebben ontdekt dat bijen een eigen persoonlijkheid hebben. Zo is de één wat avontuurlijker dan de ander.

De onderzoekers baseren die conclusie op waarnemingen. Ze bestudeerden een kolonie bijen die toe was aan een nieuw thuis. Enkele bijen – minder dan vijf procent van de volledige kolonie – trekken er dan op uit om dat nieuwe thuis te vinden. Deze bijen blijken ook veel vaker dan hun soortgenoten op zoek te gaan naar voedsel.

Persoonlijkheid
Onderzoeker Gene Robinson legt uit waarom die zucht naar avontuur een persoonlijk trekje genoemd mag worden. “Er is een gouden standaard voor onderzoek naar persoonlijkheid en dat is: als je dezelfde neigingen in verschillende contexten aantreft, dan mag dat een persoonlijkheidskenmerk genoemd worden.”

…bijen aan vijanden laten weten dat ze ze zien?

Waardevol
Lang werd gedacht dat bijen met een taak in het leven geroepen werden. En met die taak dienden ze hun koningin. Maar dit onderzoek wijst erop dat de persoonlijkheid van de bij ervoor zorgt dat deze lang niet altijd even welwillend tegen een bepaalde klus aankijkt. Toch is het voor de kolonie wel belangrijk dat er zulke avontuurlijke bijen zijn, zo benadrukken de onderzoekers. Deze avontuurlijke bijen zijn namelijk bereid om op zoek naar iets nieuws (een huis of eten) net wat verder te gaan en daarmee zijn ze heel waardevol voor de kolonie.

Genen
De onderzoekers vroegen zich ook af waar deze verschillen in gedrag precies vandaan kwamen. Ze brachten daarvoor het genoom van de bij in kaart en zochten naar verschillen in activiteit van genen. Tot hun verrassing vonden ze vele verschillen tussen de avontuurlijke en minder avontuurlijke bijen, zo is in het blad Science te lezen. Veel genen die bij de avontuurlijke bijen wel actief werden, bleken samen te hangen met stoffen in het brein die gewervelden naar nieuwigheidjes laten zoeken en sterk reageren op beloningen. Dat deze genen heel belangrijk zijn voor de avonturiers bleek wel toen de onderzoekers de stofjes waar deze mee samenhingen blokkeerden. De avontuurlijke bij werd plotseling een stuk minder avontuurlijk.

Het onderzoek kan ons niet alleen meer leren over bijen, maar ook over mensen. Er zijn namelijk grote overeenkomsten tussen de genetische achtergrond van avontuurlijke bijen en de genen van avontuurlijke mensen (en andere gewervelden). Blijkbaar maken insecten, mensen en andere organismen van dezelfde genen gebruik om bepaalde typen gedrag te ontwikkelen.

"Insects have personalities too, research on honey bees indicates" - Illinois.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door alan taylor (cc via Flickr.com).