Stel, je gaat een dieetpil slikken. Bij de eerste pil is de kans dat je gewicht verliest 50%, terwijl bij de andere pil de kans dat je faalt 50% is. Mogelijk kies je voor de eerste pil, terwijl beide pillen hetzelfde zijn. Deze vorm van marketing werkt ook op apen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Wetenschappers van de Duke universiteit hebben in Kongo een experiment uitgevoerd met 23 chimpansees en 17 bonobo’s. Zij kregen twee snacks voorgeschoteld en mochten één van de twee snacks kiezen: een handje noten of fruit. Tijdens de eerste reeks experimenten maakten apen – die fruit kozen – 50% kans op een tweede stuk fruit. In de tweede reeks kregen apen twee stuks fruit aangeboden, maar kregen de apen in 50% van de gevallen maar één stuk fruit.
Wie even snel meerekent, die weet dat beide opties gelijk zijn. 50% van de apen krijgt één stuk fruit, 50% van de apen ontvangt twee stuks fruit. Toch kiezen apen in beide gevallen niet gelijk.
Liever een beloning dan een straf
In de eerste situatie – waarbij apen 50% kans maken op extra fruit – kiezen apen vaker voor het fruit dan in de tweede situatie. De apen zijn dus gevoelig voor een beloning en worden niet graag gestraft, ook al zijn de uitkomsten gelijk. Volgens de onderzoekers zijn de mannetjesapen gevoeliger voor belonen en straffen dan de vrouwtjes.
Biases
“Sommige onderzoekers zijn van mening dat deze biases een product zijn van onze cultuur en hoe we zijn gesocialiseerd, bijvoorbeeld door onze ervaring met financiële markten”, vertelt student Christopher Krupenye van de Duke universiteit. “Maar nu blijkt dat chimpansees en bonobo’s dezelfde vooroordelen hebben, waardoor deze biases diepgeworteld in onze genen zijn.”