Onderzoekers maken slapende eitjes wakker

Wetenschappers zijn erin geslaagd om slapende eitjes in de eierstokken van muizen wakker te maken en te gebruiken om gezonde muisjes te laten groeien. De aanpak kan ook bij mensen werken en de vruchtbaarheid van de vrouw een boost geven.

Elk vrouwelijk zoogdier wordt geboren met miljoenen slapende eitjes. Slechts een klein deel hiervan is geschikt voor reproductie. Dat is deels te wijten aan het PTEN-gen. Dit gen onderdrukt bepaalde signalen waardoor de slapende eitjes niet groeien en dus ongeschikt zijn voor de voortplanting.

Eierstokken
Wetenschappers hebben nu met dat PTEN-gen afgerekend. Ze dienden muizen een stofje toe dat ervoor zorgde dat de signalen wel doorkwamen. Vervolgens plaatsten ze de eierstokken weer terug in de muizen en kregen de dieren een hormoon dat de ontwikkeling van de eitjes bevorderde.

Beschuit met muisjes
Twee weken later vergeleken de onderzoekers de behandelde muizen met soortgenoten waar het PTEN-gen nog steeds heer en meester was. De behandelde muizen bleken twee tot zes zoveel voor reproductie geschikte eitjes te hebben dan de muizen in de controlegroep. Later werden uit deze eitjes twintig gezonde muisjes geboren.

Ethisch
Het onderzoek is van groot belang, want wat bij muizen kan, kan wellicht ook bij mensen. Op dit moment werken de onderzoekers die mogelijkheid verder uit. Ze doen dat buiten het menselijk lichaam. Totnogtoe met succes; de onderzoekers zijn in staat om de eieren tot een vergevorderd stadium te laten groeien. Bevruchting is nog niet aan de orde. Dat heeft echter ethische oorzaken.

Nader onderzoek moet uitwijzen hoe ver onderzoekers willen en kunnen gaan. Het experiment met de muizen is in ieder geval een mooie uitgangspositie voor specifieker onderzoek.