Het wetenschapsnieuws van deze week: anticonceptiepil voor mannen & gevaarlijke planetoïde

Wat speelde er deze week in de wereld van de wetenschap? De vijf belangrijkste nieuwsitems, voor jou geselecteerd!

Grote doorbraak in onderzoek naar anticonceptiepil voor mannen

Onderzoekers hebben een stofje gevonden dat ervoor zorgt dat sperma nauwelijks of niet meer vooruitkomt. In plaats van op zoek te gaan naar middelen die sperma doden, besloten wetenschapper dr. Wei Yan en collega’s de pijlen te richten op middelen die sperma onbruikbaar maken. “We zijn vervolgens in de literatuur en database met stofjes en medicijnkandidaten gaan zoeken naar middelen die vervorming van sperma kunnen veroorzaken. We hebben er veel geïdentificeerd en er een aantal getest. En zo ontdekten we triptonide: een ideale kandidaat voor mannelijke anticonceptie.”

Potentieel gevaarlijke planetoïde vloog langs de aarde

Eergisteren kwam de gevaarlijke planetoïde Apophis vlak in de buurt van de aarde. Maar geen paniek; de planetoïde bleef op een veilige 16,8 miljoen kilometer afstand. Apophis werd in 2004 ontdekt en heeft een geschatte diameter van zo’n 375 meter. De planetoïde zorgde kort na ontdekking voor enige paniek, omdat het erop leek dat deze in 2029 wel eens op de aarde in kon slaan. In de afgelopen jaren is de ruimtesteen uitgebreid geobserveerd en inmiddels weten we dat deze in 2029 geen bedreiging voor de aarde vormt.

Starship vliegt naar 10 kilometer hoogte en landt heelhuid weer op aarde

Op 3 maart lanceerde SpaceX wederom een prototype van Starship: het paradepaardje waarmee Elon Musk naar de maan wil. Even leek alles naar behoren te verlopen; SN10 wist zelfs heelhuids op aarde te landen. Maar kort daarna explodeerde het onbemande vaartuig alsnog. Helaas… Toch laat SpaceX zich niet uit het veld slaan. “Felicitaties aan de Starship- en SpaceX-teams,” zo schrijft het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf in een verklaring. “Al met al was het een geweldige dag.”

Marsrover Perseverance maakt zijn eerste meters op Mars

Deze week legde de rover – bij wijze van proef – 6,5 meter af. Het eerste ritje van Perseverance nam zo’n 33 minuten in beslag. De rover reed eerst vier meter vooruit, maakte vervolgens een bocht van 150 graden en reed daarna 2,5 meter achteruit. “De zeswielige rover deed het geweldig,” aldus Anais Zarifian, engineer bij NASA’s Jet Propulsion Laboratory. “We hebben er nu vertrouwen in dat het aandrijfsysteem er klaar voor is en ons in de komende twee jaar daar gaat brengen waar de wetenschap ons naartoe leidt.”

Meer dan 140.000 virussen ontdekt in menselijke darmen

En meer dan de helft ervan is nieuw voor de wetenschap! Tot die conclusie komen onderzoekers in het blad Cell. Ze baseren zich op een analyse van de uitwerpselen van meer dan 28.000 mensen, afkomstig uit verschillende delen van de wereld. Een analyse van het in deze uitwerpselen gevonden DNA wijst erop dat in de menselijke darmen meer dan 140.000 bacteriofagen te vinden zijn. Dat zijn virussen die in staat zijn om bacteriën te infecteren.