Nieuwe vleesetende dinosaurus ontdekt op Madagaskar

dinosaurus

Wetenschappers hebben op Madagaskar een nieuwe dinosaurussoort ontdekt. De dino was een echte vleeseter en zou tussen de 2,7 en 4,2 meter lang zijn geweest.

De onderzoekers hebben de dinosaurus de naam Dahalokely tokana gegeven. Het dier leefde zo’n negentig miljoen jaar geleden. In die tijd zag Madagasker er heel anders uit. Het eiland zat vast aan India en bevond zich in het midden van de Indische Oceaan. Zo’n 88 miljoen jaar geleden braken India en Madagaskar uiteen. Het is dus niet ondenkbaar dat het nageslacht van de teruggevonden dinosaurus later zowel op India als op Madagaskar terug te vinden was.

Abelisauridae
De onderzoekers hebben maar enkele botjes van D. tokana teruggevonden. Het gaat om enkele wervels en ribben. Maar juist met deze botjes kunnen verschillende soorten dinosaurussen zich van elkaar onderscheiden. Vandaar dat onderzoekers genoeg materiaal hadden om vast te stellen dat D. tokana een nieuwe soort is. De dinosaurus behoort tot de Abelisauridae. Abelisauridae zijn een groep vleesetende dinosaurussen die vooral in zuidelijke gebieden wordt teruggevonden.

Hypothese
“We hebben altijd al vermoed dat Abelisauridae zo’n negentig miljoen jaar geleden op Madagaskar leefden, omdat we ze ook in jongere gesteenten op het eiland hebben teruggevonden,” vertelt onderzoeker Andrew Farke. Die hypothese is nu bevestigd. Maar de onderzoekers zijn er nog niet. “De fossiele resten zijn zeer incompleet en we willen nog veel meer weten over Dahalokely te weten komen.”

De ontdekking van D. tokana is heel belangrijk, zo stellen de onderzoekers in het blad PLoS ONE. In het verleden zijn op Madagaskar wel meer fossiele resten van dinosaurussen teruggevonden. Maar geen van deze resten stamt uit de periode tussen 165 en 70 miljoen jaar geleden. Er zit dus een flink gat in onze kennis over de dinosaurussen op Madagaskar. Met de vondst van de 90 miljoen jaar oude D. tokana is dat gat een twintig miljoen jaar kleiner geworden.

"New Dinosaur from Madagascar Named by Alf Museum Scientist" - Alfmuseum.org