Nieuwe soort wormsalamander vilt zijn moeder

wormsalamander

Wetenschappers hebben een hele bijzondere soort wormsalamander ontdekt. Jongen van deze wormsalamander ‘pellen’ de huid van hun moeder af en eten deze vervolgens op.

De nieuwe soort heeft de naam Microcaecilia dermatophaga gekregen. Letterlijk betekent dat kleine huid-etende wormsalamander. Wetenschappers ontdekten de wormsalamanders in Frans-Guyana.

Huid
Met name de gewoonte van jonge M. dermatophaga om de huid van hun moeder op te eten, is opmerkelijk. Er zijn slechts vier andere soorten bekend die er dergelijk gedrag op nahouden. “We hebben een andere huideter ontdekt,” stelt onderzoeker Emma Sherratt. “Maar wat belangrijker is, is dat deze soort in de verte verwant is aan andere huid-eters die we hebben ontdekt. Dat betekent dat het opeten van de huid waarschijnlijk een trekje is dat de voorouders van deze wormsalamanders al vertoonden.”

Tweede huid
Het klinkt heel naar: jongen die de huid van hun moeder opeten. Toch hoeven we niet direct medelijden te hebben met de moeders, zo stellen de onderzoekers. Ze zijn er namelijk op voorbereid. Ze laten een extra laagje huid groeien dat rijk is aan vet. En dat laagje schrapen de jongen met hun tandjes weg om het vervolgens op te eten. Om het gedrag mogelijk te maken, zijn de jongen uitgerust met een speciale set tanden. Deze tandjes verdwijnen wanneer de wormsalamanders volwassen worden. Dat schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

…wetenschappers onlangs ook al een nieuwe soort lori ontdekten?

Amfibie
Wormsalamanders worden vaak – onterecht – aangezien voor wormen. Ze hebben namelijk geen pootjes. De wormsalamanders behoren tot de amfibieën. Ze hebben grote monden en scherpe tandjes waarmee ze onder meer wormen en termieten eten. De wormsalamanders zijn vrijwel blind en kunnen in ieder geval geen kleuren zien. De wormsalamander gaat al een tijdje mee: onderzoekers schatten dat de amfibieën al zo’n 250 miljoen jaar op aarde voorkomen. “Dat betekent dat de wormsalamanders zelfs datgene wat de dinosaurussen en vele andere soorten wereldwijd doodde, overleefden,” stelt Sherratt.

Verder weten we vrij weinig over de wormsalamanders. Ze leven in de vochtige tropen en brengen hun leven meestal onder de grond door, waardoor het lastig is om ze te bestuderen.

"New skin-eating amphibian discovered" - NERC.ac.uk