Nieuwe soort schorpioen ontdekt in de VS

schorpioen

Wetenschappers hebben niet ver van de grote stad Tucson een nieuwe soort schorpioen ontdekt. Net als andere soorten schorpioenen draagt de nieuwe soort zijn jongen op zijn rug mee: soms wel meer dan twintig stuks!

De nieuwe soort is lichtbruin van kleur en heeft de naam Vaejovis brysoni gekregen. Net als veel andere schorpioenen uit het geslacht Vaejovis dragen de vrouwtjes hun jongen op de rug. Gemiddeld dragen de vrouwtjes zo’n 23.67 jongen met zich mee, zo schrijven de onderzoekers in het blad Zookeys.

Een schorpioen met jongen op de rug. Foto:
Een schorpioen met jongen op de rug. Foto: ZooKeys 270: 21–35, doi: 10.3897/zookeys.270.4500.

De onderzoekers ontdekten de schorpioen in het Santa Catalinagebergte. Dit gebergte bevindt zich niet ver van de grote stad Tucson. “Deze laatste nieuwe schorpioen is een prima voorbeeld van de geweldige diversiteit in levensvormen die nog ontdekt moeten worden, zelfs hier: in het Amerika van de 21e eeuw,” benadrukt onderzoeker Richard F. Ayrey.

De laatste jaren zijn er regelmatig nieuwe soorten schorpioenen in de staat Arizona ontdekt. Kenden we zo’n vijftig jaar geleden nog maar vier soorten schorpioenen die in de bergen van de staat woonden: vandaag de dag staat de teller al op tien soorten.

Een vrouwelijke V. bryoni. Foto: ZooKeys 270: 21–35, doi: 10.3897/zookeys.270.4500.
Een vrouwelijke V. brysoni. Foto: ZooKeys 270: 21–35, doi: 10.3897/zookeys.270.4500.