Nieuwe robot vouwt zichzelf op en loopt weg

origami1

Wetenschappers hebben een ‘origami-robot’ gebouwd. De robot bestaat vrijwel helemaal uit geprinte onderdelen en is in principe zo plat als een duppie, maar kan zichzelf vouwen, zodat ‘pootjes’ ontstaan en de robot kan lopen.

“Een robot zo ver krijgen dat deze zich geheel autonoom in elkaar kan zetten en vervolgens ook een functie kan vervullen, is een mijlpaal waar we al jaren aan werken,” vertelt onderzoeker Rob Wood. “Stel je tientallen robotische satellieten voor die als een sandwich op elkaar gestapeld liggen en de ruimte in gestuurd worden en zich zodra ze op de plek van bestemming aankomen zelfstandig in elkaar zetten en foto’s kunnen maken, gegevens kunnen verzamelen en meer,” voegt onderzoeker Sam Felton toe.

De toekomst komt eraan
Met de robot die de onderzoekers nu ontwikkeld hebben, komt die toekomstdroom een stukje dichterbij. De robot is de eerste robot die zichzelf in elkaar kan zetten en vervolgens kan gaan functioneren zonder dat enige tussenkomst van een mens noodzakelijk is.

Over de robot
De robot bestaat uit een plat blad, twee motoren, twee batterijen en een microcontroller die dienst doet als het ‘brein’ van de robot. Het platte ‘blad’ is een samenstelling van papier en polystyreen en bevat scharnieren. Die scharnieren zijn geprogrammeerd om een bepaalde hoek aan te nemen. Dat doen ze onder invloed van warmte. Die warmte wordt gecreëerd in opdracht van de microcontroller (oftewel de hersenen van de robot). Wanneer de scharnieren afkoelen (dat duurt ongeveer vier minuten) wordt het polystyreen hard. Zo ontstaat een stevige ‘gevouwen’ robot die weg kan lopen.

Het prototype
Nu is het zo dat de robot – een prototype – zich gaat vouwen zodra de batterijen erin gestopt worden. Maar in de toekomst zou de robot zo geprogrammeerd kunnen worden dat deze actief wordt bij een bepaalde temperatuur of druk.

“De dagen van grote, stevige robots die op één plek zitten en elke dag dezelfde taak uitvoeren komen snel ten einde”

Op lange termijn hopen de onderzoekers dat deze gevouwen robots een rol kunnen gaan spelen in het alledaagse leven van mensen. Zodra mensen een robot nodig hebben – bijvoorbeeld om de stoep te vegen of een gaslek in de buurt op te sporen – kunnen ze naar een soort winkel gaan, beschrijven wat ze nodig hebben en een uur later hun geprinte, zichzelf in elkaar zettende robot afhalen. Zo’n robot kost – exclusief motoren, batterijen en microcontroller – ongeveer 20 dollar, oftewel zo’n 15 euro. Met de motoren, batterijen en microcontroller erbij kom je uit op zo’n 75 euro. “De dagen van grote, stevige robots die op één plek zitten en elke dag dezelfde taak uitvoeren komen snel ten einde,” voorspelt onderzoeker Judah Folkman.

"Robot folds itself up and walks away" - Harvard.edu
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van Harvard.