Nieuwe recordhouder: wetenschappers presenteren nauwkeurigste atoomklok ooit

strontiumatoomklok

Wetenschappers hebben een nieuwe atoomklok ontwikkeld die maar liefst vijftig procent preciezer is dan de vorige meest precieze atoomklok. Het is echter twijfelachtig of deze klok lang recordhouder zal blijven.

Een atoomklok meet de tijd aan de hand van trillingen van atomen. De trillingen van atomen zijn heel geschikt om heel nauwkeurig de tijd te bepalen, omdat ze vrij constant zijn.

Nauwkeurig
Wetenschappers van het National Institute of Standards and Technology hebben nu een nieuwe atoomklok ontwikkeld die supernauwkeurig is. Het is een strontium atoomklok die zo’n vijftig procent preciezer is dan de vorige recordhouder. Wanneer deze klok vijf miljard jaar mee zou gaan, dan zou de tijd die deze aangeeft nog geen seconde afwijken van de werkelijke tijd.

Meer doorbraken
Hoewel deze klok al bijzonder indrukwekkend is, benadrukken de onderzoekers direct dat het hier niet bij zal blijven. “We hebben reeds plannen om de prestaties van de klok te verbeteren,” stelt onderzoeker Jun Ye. “Je kunt in de komende vijf tot tien jaar meer doorbraken verwachten.”

Atoomklokken worden reeds gebruikt voor toepassingen waarbij het heel belangrijk is om heel precies de tijd bij te houden. Denk aan telecommunicatie, en Global Positionings Systems (GPS). Maar de atoomklokken die nu ontwikkeld worden, zijn zo ongelofelijk precies dat ze voor nog veel meer doeleinden gebruikt kunnen worden. Zo wordt de snelheid waarmee een atoomklok ‘tikt’ ietsje anders onder invloed van zwaartekracht, elektrische of magnetische velden, temperaturen enzovoort. Hele nauwkeurige atoomklokken kunnen ons dan ook helpen om zwaartekracht, magnetische en elektrische velden, temperaturen enzovoort te meten.

"JILA Strontium Atomic Clock Sets New Records in Both Precision and Stability" - NIST.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ye group / Baxley / JILA.