Nieuwe muislemuur ontdekt op Madagaskar

Wetenschappers hebben op Madagaskar een nieuwe soort muislemuur ontdekt. Het beestje is relatief flink.

De nieuwe soort heeft de naam Microcebus gerpi gekregen. Daarmee is de muislemuur vernoemd naar een vereniging die zich bezighoudt met onderzoek naar primaten op Madagaskar. Deze groep heet GERP en dat staat weer voor Groupe d’Étude et de Recherche sur ler Primates de Madagascar.

Foto: B. Randrianambinina (via TIHO Hannover).
De onderzoekers verzamelden in 2008 en 2009 diverse muislemuren. Genetisch onderzoek wees aan dat één van die dieren een nieuwe soort betrof.

Groot
De nieuwe soort is niet de enige muislemuur op Madagaskar. Nabij het leefgebied van de M. gerpi bevindt zich nog een andere soort muislemuur. Toch is het niet moeilijk om deze twee uit elkaar te houden. M. gerpi is met zijn gewicht van 68 gram namelijk aanzienlijk groter dan de andere muislemuren (slechts 44 gram zwaar) in dit gebied.

De onderzoekers doen hun ontdekking in het blad Primates uit de doeken. In het blad stippen ze ook de situatie van de nieuwe soort even aan. Het is onduidelijk hoeveel exemplaren er precies zijn en hoe groot hun leefgebied is. Maar onderzoek wijst erop dat de dieren in een beperkt en versnipperd gebied wonen. En dat is reden tot zorg: als dit gebied aan de mens ten prooi valt, lijkt het dier ten dode opgeschreven.

"Neue Primatenart auf Madagaskar entdeckt" - TIHO-Hannover.de
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door B. Randrianambinina (via TIHO-Hannover.de).