Nieuwe kattensoort ontdekt in Brazilië

kat

De kattenwereld is weer een soort rijker. Wetenschappers hebben in Brazilië een nieuwe soort wilde kat ontdekt. Het beestje is ongeveer zo groot als de huiskat.

De kat heeft de naam Leopardus guttulus gekregen, zo meldt het blad Current Biology. Met de ontdekking van deze nieuwe kattensoort wordt een misverstandje recht gezet.

Wetenschappers dachten altijd dat de wilde katten die in het noordoosten van Brazilië leefden tot dezelfde soort behoorden als de katten in het zuiden. Maar toen de onderzoekers de katten eens nader bestudeerden, ontdekten ze dat ze totaal verschillend zijn en ook niet met elkaar paren. Vandaar dat de katten in het noordoosten en zuiden van Brazilië het beste als twee soorten kunnen worden gezien. En dus krijgen de exemplaren in het zuiden van Brazilië een nieuwe naam (Leopardus guttulus) die deze onderscheidt van de katten in het noordoosten (Leopardus tigrinus).

Beide kattensoorten worden bedreigd. De onderzoekers pleiten dan ook voor meer onderzoek dat zeer binnenkort moet worden uitgevoerd. Alle extra informatie die we over deze katten kunnen verzamelen, kan namelijk bijdragen aan effectieve maatregelen die ertoe leiden dat de kattensoorten blijven bestaan.

"Cryptic new species of wild cat identified in Brazil" - Cell Press (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van Projeto Gatos do Mato - Brazilië.