Nieuwe kaart van de achtergrondstraling van ons heelal

achtergrondstraling

Astronomen hebben een kaart gemaakt van de achtergrondstraling van ons heelal. Eigenlijk is het een babyfoto van ons universum. Op de foto is de warmtestraling die tijdens de oerknal is uitgezonden te zien. Dankzij de kaart leren wetenschappers hoe het heelal er kort na de oerknal uitzag.

De foto is gemaakt met negen jaar aan gegevens van de Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP). Deze ruimtesonde is in 2001 gelanceerd om de kosmische achtergrondstraling te bestuderen. In 2010 kwam er een einde aan de missie. Dankzij WMAP zien we nu het oudste licht in het heelal, bijna 400.000 jaar na de oerknal. De allereerste sterren ontstonden echter pas 200 miljoen jaar na de oerknal.

“Wij zijn een zandkorrel in het universum, dus het is fantastisch dat we in staat zijn om fundamentele vragen over het heelal te beantwoorden”, vindt astrofysicus Charles Bennett van de Johns Hopkins universiteit. “Dankzij WMAP slaagden wij erin om het oudste licht in het universum te detecteren en bestuderen.”

Wist u dat…

…het steeds moeilijker wordt om de achtergrondstraling te waarnemen? Door de uitdijing van het heelal daalt de temperatuur van de straling, waardoor variaties in de achtergrondstraling nauwelijks op te merken zijn.

De kaart toont de verdeling van de straling in het heelal. De temperatuurverschillen lijken extreem te zijn, maar schijn bedriegt. De verschillen tussen rood (warm) en blauw (koud) zijn slechts een paar honderd microkelvin. Één microkelvin is één miljoenste kelvin (oftewel: één miljoenste graad Celsius).

Met deze stralingskaart presenteren de wetenschappers van het WMAP-team de laatste resultaten van de missie. Het boek gaat nu dicht. Toch vergeten we deze bijzondere missie nooit. Met dank aan WMAP weten we nu dat het heelal 13,7 miljard jaar oud is en dat het heelal voor 23% uit donkere materie en 73% uit donkere energie bestaat. Het fundament voor toekomstige onderzoeken is gelegd!

achtergrondstraling2