Lockheed Martin werkt aan een compacte fusiereactor, die niet groter is dan een straalmotor. Onderzoekers verwachten dat deze fusiereactor over tien jaar klaar is en vliegtuigen, ruimtevaartuigen en steden van stroom kan voorzien.
De wetenschappers beweren dat hun compacte fusiereactor veiliger, schoner en krachtiger is dan grotere nucleaire systemen, die atomen splijten. Omdat er geen kernsplijting plaatsvindt, kan het proces niet uit de hand lopen en vindt er dus geen kettingreactie plaats. Bij kernfusie wordt er wel afval geproduceerd bij de interactie tussen de neutronen en de wand, maar dit radioactieve materiaal levert minder problemen op bij verwerking. Daarnaast is het systeem schaalbaar, waardoor het voor allerlei toepassingen gebruikt kan worden. Wellicht dat vliegtuigen straks nooit meer hoeven bij te tanken en dus oneindig kunnen vliegen.
Tokamak vs compacte fusiereactor
Wereldwijd maken meerdere onderzoekinstellingen gebruik van een tokamak. Dit is een torusvormig apparaat, waarin plasma kan worden beheerst met behulp van sterke magnetische velden. De compacte fusiereactor genereert tien keer zoveel stroom als een tokamak. Kortom, een compacte fusiereactor kan tien keer kleiner zijn dan een tokamak om dezelfde output te hebben.
Plasma
De compacte fusiereactor heeft een verbeterd ontwerp ten opzichte van klassieke kernreactoren. Door het buisvormige design van de compacte fusiereactor, kan er meer plasma vastgehouden worden. In de buizen wordt het plasma vastgehouden in een magnetisch veld, omdat het plasma altijd op een veilige afstand van de wand gehouden wordt. Deze techniek wordt magnetische opsluiting genoemd.
Gaat het lukken?
Tot op heden zijn wetenschappers er nog niet in geslaagd om energie over te houden aan kernfusie, maar wellicht dat de nieuwe compacte fusiereactor het verschil gaat maken. Over vijf jaar verwachten wetenschappers het prototype te tonen. We kijken er nu al naar uit!