Nieuwe dinosoort vernoemd naar Sauron

Wetenschappers hebben een nieuwe dinosaurussoort ontdekt en het beest vernoemd naar Sauron: de kwade macht in het Tolkiens The Lord of The Rings.

De resten van de dinosaurus komen oorspronkelijk uit Marokko. Helaas werd er maar weinig van de dino aangetroffen: onderzoekers vonden alleen het voorhoofdsbeen terug. En dat maakt het lastig om vast te stellen om welke soort dinosaurus het ging. De onderzoekers dachten direct aan een Carcharodontosaurus. Alleen was het voorhoofdsbeen dat ze vonden zo’n tien tot twintig procent langer dan dat van eerder teruggevonden Carcharodontosaurussen. Was het dan toch een nieuwe soort? Of gewoon een uit de kluiten gewassen Carcharodontosaurus?

Meer bewijs
De onderzoekers concludeerden in het blad Acta Palaeontologica Polonica voorzichtig dat het wel om een nieuwe soort moest gaan. Een naam wilden ze het beestje nog niet geven. Eerst wilden ze meer bewijs verzamelen dat het echt om een nieuwe soort ging.

Het stukje schedel dat onderzoekers hebben teruggevonden en hoe dat in de schedel van de dinosaurus heeft gepast. Ook de verhouding tot de schedel van de mens is mooi in kaart gebracht. Afbeelding: Theropoda.blogspot.nl.
Sauron
En in het blad Cretaceous Research melden ze nu dat bewijs gevonden te hebben en dus voldoende draagvlak te hebben gevonden om de dinosaurus tot een nieuwe soort en zelfs tot een nieuw geslacht te bombarderen. Dat is Sauroniops pachytholus geworden. Het eerste deel van de naam betekent letterlijk ‘Het oog van Sauron’ en daarmee verwijzen de onderzoekers naar een belangrijk overeenkomst tussen Sauron en de dinosaurus. Van de dinosaurus is alleen een stukje bot teruggevonden dat achter de oogkassen ligt en in The Lord of The Rings manifesteert Sauron zich fysiek enkel met zijn oog.

Stamboom
De onderzoekers hebben geen nieuwe resten van de dino gevonden, maar voeren als nieuw bewijs andere – recent verschenen – wetenschappelijke studies aan waarin onderzoekers schedels van andere soorten dinosaurussen onder de loep nemen. De onderzoekers gingen op zoek naar overeenkomsten en verschillen tussen die schedels en het stukje schedel dat van S. pachytholus is teruggevonden. Zo konden ze de plaats die de dino op de stamboom der dinosaurussen in kan hebben genomen, bepalen. Al met al komen de onderzoekers er dan keer op keer op uit dat het waarschijnlijk een nieuwe soort betreft.

Hoe die nieuwe soort er precies uitgezien heeft, is lastig vast te stellen. En dat komt natuurlijk weer doordat we maar zo weinig van de dinosaurus hebben teruggevonden. Maar wellicht dat we daar in de toekomst nog een beter beeld van krijgen.

"Sauroniops pachytholus (Cau, Dalla Vecchia and Fabbri 2012b): The Carcharodontosauridae "abelisauro-mime"" - Theropoda.blogspot.nl
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Nobu Tamura (via Wikimedia Commons).