Kraters en bergen van dwergplaneet Ceres schitteren in nieuwe animatie

NASA heeft een prachtige animatie gemaakt die je het gevoel geeft dat je (rakelings) over dwergplaneet Ceres scheert. De animatie is natuurlijk gebaseerd op beelden van Dawn.

Ruimtesonde Dawn cirkelt momenteel rond dwergplaneet Ceres. En regelmatig stuurt de sonde mooie beelden van de dwergplaneet richting de aarde. Op basis van die beelden heeft NASA nu een animatie gemaakt. In de animatie zie je onder meer diverse kraters en bergen.

Kraters
“De gesimuleerde scheervlucht laat een breed scala aan kratervormen zien,” vertelt onderzoeker Ralf Jaumann. “Je ziet de steile wanden van de krater Occator, maar ook kraters Dantu en Yalode die veel platter zijn.”

Kleuren
In de animatie zijn de kleuren van het oppervlak wat uitgesprokener dan in werkelijkheid het geval is. NASA heeft daar bewust voor gekozen om subtiele verschillen op het oppervlak van de dwergplaneet wat uit te lichten. Blauwtinten duiden hierbij jonger materiaal aan.

Ceres is het grootste object in de planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter. Dawn is de eerste ruimtesonde die deze dwergplaneet bezoekt. Eerder cirkelde Dawn al veertien maanden rond planetoïde Vesta. Op dit moment bevindt de ruimtesonde zich heel dicht bij Ceres: Dawn cirkelt op zo’n 385 kilometer afstand rond de dwergplaneet heen.