Nieuwe aapsoort ontdekt in Kongo

Wetenschappers hebben in Kongo een nieuwe aapsoort ontdekt. Het aapje heeft blonde manen, een naakt gezicht, is heel tenger en leeft zowel in bomen als op de grond. Verlegen is ‘ie ook: één van de redenen dat de aap nu pas ontdekt is.

Het aapje heeft de naam Cercopithecus lomamiensis gekregen en wordt ook wel Lesula genoemd. “Dit was een totaal onverwachte vondst,” vertellen onderzoekers John en Terese Hart. “We wisten toen we het dier voor het eerst zagen dat we te maken hadden met iets ongebruikelijks en mogelijk zelfs iets nieuws.”

Rustig
De aap leeft dichtbij groenblijvende bossen, in gebieden die biologen nog niet of amper verkend hebben. Dat verklaart waarom onderzoekers de aap nu pas ontdekt hebben. Daarnaast zijn de apen heel rustig, verlegen en leven ze in kleine groepen, waardoor ze niet zo snel opvallen.

…wetenschappers onlangs een gloednieuwe aapsoort ontdekt hebben in Myanmar? Bekijk de eerste foto’s hier!

Uiterlijk
De aap heeft een onbehaard gezicht en lange blonde manen. Sommige apen hebben een crèmekleurige streep over hun neus lopen. C. lomamiensis eet vooral fruit en planten en is zowel in bomen als op de grond teruggevonden. Dat schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

Vijanden
De aap heeft meerdere vijanden. De mens is een belangrijke: mensen pikken het leefgebied van de aap in. Ook wordt er door lokale jagers nog wel eens een aap neergeschoten. Kroonarenden kunnen de apen ook nog wel eens doden. “De uitdaging is nu om de Lesula tot een icoon te maken dat de boodschap voor het behoud van alle bedreigde diersoorten in Kongo uitdraagt,” vertelt John Hart.

De onderzoekers zijn heel blij met deze ontdekking en het proeft naar meer. “Als we nog nieuwe aapsoorten vinden, wie weet hoeveel kleinere zoogdieren of hagedissen of insecten er nog op ons wachten,” vertelt onderzoeker Eric Sargis. Hij wijst erop dat de biodiversiteit in dit deel van Kongo omvangrijk is en dat er nog heel wat soorten ontdekt moeten worden.

"In Congo, a rare find — a new species of monkey" - Yale.edu
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Kimio Honda.