Nieuw type meteoriet gevonden in Zweden

Wetenschappers hebben een nieuw type meteoriet ontdekt in een Zweedse kalksteengroeve. De meteoriet viel 470 miljoen jaar geleden op onze planeet.

Er vallen regelmatig meteorieten vanuit het heelal op aarde, zoals bijvoorbeeld L-type chondrieten. Ongeveer 85% van alle meteorieten zijn chondrieten. Dit zijn ruimtestenen die zijn gevormd in de beginperiode van het zonnestelsel, toen stofdeeltjes samenklonterden tot grotere brokstukken.

De meteoriet heeft een grootte van 8 bij 6,5 bij 2 centimeter.
L-type chondrieten bevatten weinig ijzer in vergelijking met andere chondrieten en zijn mogelijk allemaal onderdeel geweest van een groter hemellichaam. Laten we dit hemellichaam voor nu even Asteroïde X noemen. Deze ruimtesteen is waarschijnlijk 470 miljoen jaar geleden door een botsing met een ander object uit elkaar gespat: Asteroïde Y. Toch is er nog nooit bewijs gevonden van dit andere object. Tot nu.

In de Zweedse kalksteengroeve zijn honderd L-type chondrieten gevonden, maar ook een mysterieuze meteoriet die Öst 65 wordt genoemd. Deze meteoriet is ongeveer even oud als de andere L-type chondrieten, maar heeft chemisch gezien een andere oorsprong. Daarom vermoeden de wetenschappers dat Öst 65 onderdeel was van Asteroïde Y en niet van Asteroïde X.

De auteurs van de Lund Universiteit schrijven in het paper in het wetenschappelijke vakblad Nature Communications dat Asteroïde Y waarschijnlijk volledig is vernietigd toen X en Y tegen elkaar knalden. Dit verklaart waarom er zo weinig resten van Asteroïde Y zijn teruggevonden op aarde. Het betekent wel dat veel kleine stofdeeltjes en rotsblokken van Asteroïde Y nog in de ruimte zweven. Wellicht dat er dus nog af en toe zo’n object naar beneden valt.