Nieuw onderzoek toont oorzaak bijensterfte aan

honingbij

U zult het vast al vaker hebben gelezen in kranten en tijdschriften. Het gaat niet goed met de bijen. Sterker nog, het gaat gewoonweg heel slecht met het nijvere beestje dat voor onze honing zorgt. Door veel onderzoekers werd naar een oorzaak gezocht, zoals infecties en insecticiden. Helaas werd nergens een causaal verband gevonden. Een nieuw onderzoek brengt daar echter verandering in.

Het is eindelijk gelukt om een doorbraak te forceren. Een team van Italiaanse onderzoekers, onder leiding van Francesco Pennachio van de Universiteit van Napels heeft ontdekt dat een bepaalde groep insecticiden – neonicotinoïden – veranderingen in het immuunsysteem van insecten veroorzaakt. Insecten zijn hierdoor extra kwetsbaar.

Aangeboren immuunsysteem
Net als bijvoorbeeld zoogdieren hebben ook insecten een aangeboren immuunsysteem dat in staat is veroorzakers van infecties te herkennen. Door het blokkeren van een regulator van het aangeboren immuunsysteem, NF-kB (een bepaald eiwit) kwamen onderzoekers erachter dat neonicotinoïden het immuunsysteem beïnvloeden. Dat is te lezen in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences.

Fruitvliegjes
De methode werd eerst op fruitvliegjes getest en daarna op bijen. Uit het onderzoek bleek dat bijen die geen neonicotinoïden kregen, bestand waren tegen een infectie. Bijen die wel werden blootgesteld, vertoonden wel reacties. Hoe groter de dosis neonicotinoïden, hoe groter de kans op infectie en hoe groter de kans dat het beestje dus sterft.

Begin vorige maand verscheen ook al een studie die suggereerde dat insecticiden van invloed zijn op individuele bijen en uiteindelijk op de hele kolonie. De onderzoekers toonden tijdens dat onderzoek aan dat langdurige blootstelling aan een heel lage dosis neonicotinoïden al verstrekkende gevolgen heeft voor bijen. Uiteindelijk stierf de hele kolonie uit. In Nederland komt dit neonicotinoïdenniveau volop voor in de land-en tuinbouwgebieden. De Europese Unie wil het gebruik van deze pesticiden nu gaan verbieden.

"Neonicotinoid clothianidin adversely affects insect immunity and promotes replication of a viral pathogen in honey bees" - PNAS.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Richard Bartz / Hubert Seibring (via Wikimedia Commons).