Nieuw eiland ontstaan in de Rode Zee

Door een vulkaanuitbarsting is er deze maand een nieuw eiland ontstaan in de Rode Zee. Volgens vissers zijn de lavafonteinen al meer dan 30 meter hoog.

De Advanced Land Imager van NASA’s Earth Observing-1 satelliet keek op 23 december naar de rokende pluim in de Rode Zee en trof een nieuw eilandje aan. De dikke rookwolk bestaat waarschijnlijk uit een mix van vulkanisch as en waterdamp.

Het nieuwe eilandje maakt deel uit van de Zubair groep: een groep van tien eilanden voor de westkust van Jemen. Het grootste eiland van deze groep is Zubair. Toch is groot relatief. Al deze vulkanische eilandjes zijn niet langer dan vijf kilometer. Zubair is qua grootte vergelijkbaar met het Zuid-Hollandse eilandje Tiengemeten.

Er worden wel vaker nieuwe vulkanische eilanden geboren, maar in veel gevallen gaat dit proces veel langzamer. Zo houden wetenschappers de oceaanbodem nabij de Canarische Eilanden nauwlettend in de gaten. Daar is ondertussen een berg van 100 meter hoogte op de zeebodem ontstaan. Het is slechts een kwestie van tijd tot hier een nieuwe eiland ontstaat.

Nieuwe eiland weergeven op een grotere kaart