‘Neanderthaler poederde zijn neus’

GESCHIEDENIS  Wetenschappers beweren het eerste overtuigende bewijs te hebben gevonden dat Neanderthalers zo’n vijftigduizend jaar geleden al een schoonheidsideaal handhaafden. En om daar aan te voldoen, schroomden de primaten niet om make-up te gebruiken. Ook sieraden vonden in die tijd al gretig aftrek.

De onderzoekers vonden tijden opgravingen in de provincie Murcia in Spanje schelpen met daarin pigment. Volgens het team bewijst de vondst dat de Neanderthalers in staat waren om in symbolen te denken. Bovendien laat het zien dat de primaten meer verstand hadden dan werd aangenomen.

“Dit is het eerste overtuigende bewijs dat ze (Neanderthalers, red.) cosmetica gebruikten,” vertelt onderzoeker Joao Zilhao. Eerder werden in Afrika ook al duizenden jaren oude pigmenten aangetroffen, maar toen kon niet worden vastgesteld dat deze ook daadwerkelijk door Neanderthalers waren gebruikt.

De onderzoekers vonden in Spanje een geel pigment dat volgens hen als foundation zou zijn gebruikt. Ook werd er een mix van rood poeder met vlekjes van een reflecterend zwart mineraal aangetroffen. Gevonden gebeeldhouwde en helder gekleurde schelpen zouden dienst hebben gedaan als sieraad. En dat is opvallend. Totnogtoe ging men ervan uit dat alleen de moderne mens make-up als decoratie of voor rituele doeleinden gebruikte.

Er is weliswaar een tijd geweest waarin de Neanderthalers en mensen naast elkaar bestonden, maar volgens Zilhao zijn de poedertjes en sierraden zo’n 10.000 jaar voor dit contact al gemaakt. “De associatie van deze vondsten met de Neanderthalers staat als een huis en mensen hebben te accepteren dat Neanderthalers halve verstandigen waren.” Of dat besef snel voet aan wal krijgt, is volgens paleontoloog Chris Stringer twijfelachtig. “Het is heel moeilijk om de gedachten van het publiek te veranderen. Als voetbalfans zich misdragen of politici een situatie uit het verleden willen herstellen dan worden ze Neanderthaler genoemd en ik zie de kranten die koppen binnenkort niet veranderen.”