NASA’s nieuwste maansonde is klaar voor de lancering

ladee

Eind deze week lanceert NASA de nieuwste maansonde: LADEE. De sonde moet onder meer onderzoek gaan doen naar de atmosfeer van de maan en maanstof. Onderzoekers verwachten dat de sonde heel wat mysteries omtrent de maan kan gaan oplossen.

LADEE staat voor Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer. De ruimtesonde – die meer dan 380 kilo weegt – moet komend weekend gelanceerd worden. De eerste mogelijkheid daartoe is komende vrijdag. Als het weer tegenzit, kan de lancering tot zo’n vijf dagen worden uitgesteld.

…recentelijk onderzoek erop wijst dat ook de mantel van de maan water bevat?

LADEE gaat onderzoek doen naar de omstandigheden op het oppervlak van de maan, maanstof en de atmosfeer van de maan. De onderzoekers verwachten op basis van de waarnemingen van LADEE verschillende prangende vragen omtrent de maan te kunnen beantwoorden. Zo hopen ze bijvoorbeeld te kunnen achterhalen of maanstof – dat door toedoen van ultraviolet zonlicht een elektrische lading meekreeg – verantwoordelijk was voor de gloed die de Apollo-astronauten voorafgaand aan zonsopgang zagen.

Neerstorten
De missie van LADEE duurt 160 dagen. De eerste 30 dagen zal LADEE gebruiken om naar de maan te reizen en in de juiste baan om de maan te arriveren. De dertig dagen benut LADEE om zijn nieuwe situatie te verkennen. In de 100 dagen die dan nog overblijven, doet LADEE wetenschappelijk onderzoek. Als de missie erop zit, zal LADEE de maan nog verder naderen en uiteindelijk op het maanoppervlak neerstorten.

LADEE is overigens niet alleen. Er cirkelen nog meer orbiters om de maan. Bijvoorbeeld de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO).

"LADEE Project Manager Update: LADEE Ready for Launch" - NASA.gov