NASA: ‘De wereld vergaat echt niet in 2012’

Moeite om uzelf of vrienden ervan te overtuigen dat de wereld dit jaar niet vergaat? NASA schiet te hulp!

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie legt in een filmpje van ongeveer 3,5 minuut uit waarom 21 december 2012 (volgens velen de dag waarop de aarde vergaat) een doodgewone dag wordt. Blijkbaar is de mythe dat de wereld vergaat zo hardnekkig aan het worden dat ook wetenschappers zich genoodzaakt voelen om er iets over te zeggen.

Maya’s
Het idee dat de wereld op 21 december 2012 zou vergaan, komt voort uit de claim dat de Maya-kalender op die datum ophoudt. Een claim die overigens – zoals al herhaaldelijk is aangetoond – kant noch wal raakt.

Niburu
Ondanks dat zijn velen ervan overtuigd dat de wereld tot een einde komt. Onduidelijk is echter nog hoe. Er worden diverse mogelijkheden genoemd. Bijvoorbeeld Niburu: een mysterieuze planeet die veel te dicht bij de aarde in de buurt komt. Of een verwoestende zonnestorm. Of een omkering van de magnetische polen van de aarde.

In het filmpje tikt NASA alle doemscenario’s kort even aan. En weerlegt ze. Net als de claim dat NASA weet dat één van de doemscenario’s werkelijkheid wordt, maar dat verzwijgt om paniek te voorkomen. Of het de doorsnee doemdenker kan overtuigen, is twijfelachtig. Maar het filmpje zal voor veel kinderen (en ongetwijfeld ook volwassenen) zo kort voor het slapengaan een geruststellende boodschap zijn.

"12-21-2012 Just Another Day" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door TRACE / NASA.