Na twee jaar al groener: zoveel duurzamer zijn elektrische auto’s vergeleken met benzinewagens

Het is een discussie die maar blijft terugkomen: zijn elektrische auto’s écht beter voor het klimaat dan benzinewagens? Een nieuwe studie van Duke University concludeert: de productie van elektrische auto’s zorgt weliswaar voor meer uitstoot, maar al na twee jaar is dat gecompenseerd en zijn de stekkerwagens beter.

De Amerikanen hebben nauwkeurig uitgerekend wat er gebeurt gedurende de volledige levenscyclus van beide soorten voertuigen: van het winnen van grondstoffen en het maken van onderdelen tot de brandstofproductie en het dagelijkse gebruik.

De verborgen kosten van een elektrische auto

De onderzoekers berekenden dat een elektrische auto in de eerste twee jaar van gebruik ongeveer 30 procent meer CO2 veroorzaakt dan een benzinewagen. Dat komt door het energieverslindende proces van lithiumwinning en batterijproductie. Maar deze investering verdient zich dubbel en dwars terug. Zodra de auto de weg opgaat, maakt hij die extra uitstoot binnen de kortste keren goed. Na twee jaar rijden, produceren elektrische auto’s dus bij elkaar opgeteld al minder uitstoot dan voertuigen met een verbrandingsmotor.

Benzinewagens richten tot drie keer zoveel milieuschade aan

In de studie is het Global Change Analysis Model (GCAM) gebruikt om de milieu-impact van verschillende scenario’s voor de adoptie van elektrische auto’s in de VS door te rekenen tot het jaar 2050. Daarbij is niet alleen gekeken naar broeikasgassen, maar ook naar luchtvervuiling en de economische schade die daaruit voortvloeit. “Auto’s met een verbrandingsmotor veroorzaken twee tot drie keer zoveel schade als elektrische voertuigen als je kijkt naar klimaat en luchtkwaliteit samen”, legt onderzoeker Drew Shindell uit.

Volgens de studie liggen de economische kosten van de milieuschade door benzineauto’s tussen de 2 en 3,5 keer hoger dan die van elektrische voertuigen. En dat verschil zal in de toekomst alleen maar toenemen, omdat kolen en gas geleidelijk worden vervangen door groene energie. De verwachting is dan ook dat elektriciteitsnetten wereldwijd steeds schoner worden.

Op naar een schoner wagenpark

Het team ontkwam er niet aan om een aantal aannames te doen, bijvoorbeeld over het gemiddelde rijgedrag, de levensduur van auto’s en de batterijcapaciteit, maar hun conclusie is helder. “Onze studie laat zien dat de overstap van fossiele voertuigen naar elektrische auto’s op termijn een duidelijke winst oplevert voor zowel het klimaat als de luchtkwaliteit”, zegt onderzoeksleider Pankaj Sadavarte.

“Elektrische auto’s veroorzaken bij de bouw een hogere uitstoot door mijnbouw en accuproductie, maar onze analyse laat zien dat ze al snel beter presteren dan verbrandingsmotoren. Ze verminderen de uitstoot van CO2 en schadelijke luchtvervuiling. Naarmate het Amerikaanse elektriciteitsnet groener wordt, zullen de economische en milieutechnische voordelen alleen maar groter worden.”

Op dit moment is transport verantwoordelijk voor 28 procent van de Amerikaanse broeikasgasuitstoot en in de EU (24%) is dat niet heel anders. Je zult dan ook begrijpen dat elektrisch rijden een cruciale rol speelt in de strijd tegen klimaatverandering. De studie laat zien dat, ondanks de ‘vuile start’ door batterijproductie, elektrische voertuigen al na gemiddeld twee jaar rijden een netto milieuwinst opleveren.

Bronmateriaal

"Electric vehicles outperform gasoline cars in lifetime environmental impact" - PLOS Climate
Afbeelding bovenaan dit artikel: Kindel Media / Pexels

Fout gevonden?

Interessant voor jou

Voor jou geselecteerd