Mystieke bergen met piepjonge sterren in de Carinanevel

Deze maand kregen we de eerste foto’s te zien van de James Webb-telescoop, waaronder een detailfoto van de Carinanevel. Deze nevel ligt in het Melkwegstelsel.

NGC 3372 herbergt massieve sterren en veranderlijke nevels. De meest bijzondere ster in de Carinanevel is Eta Carinae. Deze ster was in de negentiende eeuw één van de helderste sterren aan de hemel, maar is nu veel zwakker geworden. De hele Carinanevel is 300 lichtjaar breed en is 7.500 lichtjaar van de aarde verwijderd.

Te groot om te fotograferen
De Webb-telescoop slaagde er niet in om de hele nevel te fotograferen en daarvoor is een logische verklaring: de nevel is enorm groot. Zo is het object vier keer groter dan de beroemde Orionnevel. Vandaar dat de Webb-telescoop een klein detail van de nevel op de gevoelige plaat zette.

Ook de Hubble-telescoop zoomt te ver in om de hele nevel in beeld te krijgen. Op de ruimtefoto van de week zien we daarom een bijzonder detail in de Carinanevel, namelijk deze mystieke bergen. Deze pilaren van waterstofgas en stof zijn drie lichtjaren hoog. In deze gaszuilen worden sterren geboren en daarmee zijn het kosmische kraamkamers. We zien het licht van deze jonge sterren al nabij de pieken van de bergen. Deze sterren geven steeds meer energie af en daarom zullen deze gaszuilen in de toekomst van binnenuit worden vernietigd.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie bracht deze foto in 2010 uit om de twintigjarige verjaardag van Hubble te vieren.

Klik op de foto om een grotere versie te bekijken.

Geboorte van onze zon
Ook onze zon is ooit in een dichte gaswolk geboren zoals de gaszuil in de Carinanevel. Het is moeilijk om de exacte geboorteplek van de zon aan te wijzen. Een tijdje werd sterrenhoop M67 aangewezen als de kraamkamer van de zon, maar deze hypothese is daarna neergesabeld.

Archief Scientias.nl