Monsterster is 320 groter dan de zon

Wetenschappers hebben een monsterlijke ster gevonden in de Grote Magelhaense Wolk. Het object is 320 groter dan de zon. Eerder dachten astronomen dat de ster 265 zonnemassa’s zwaar was. Nieuwe observaties tonen aan dat R136a1 de meest massieve ster ooit gevonden is.

Astronomen hebben de Very Large Telescope en de Hubble ruimtetelescoop gebruikt om de ster te analyseren. “Het verschil tussen de helderheid van de zon en de volle maan is even groot als het verschil tussen de helderheid van deze monsterster en de zon”, zegt professor Paul Crowther van de Sheffield universiteit.

De stellaire kraamkamer R136 is slechts enkele miljoenen jaren oud en bevindt zich in de 30 Doradus nevel: een turbulente plek in de Grote Magelhaense Wolk, waar veel sterren worden geboren. De Grote Magelhaense Wolk is een satellietstelsel van ons melkwegstelsel op een afstand van 170.000 lichtjaar bij ons vandaan.

Veel van de diamantachtige blauwe sterren in R136 zijn zeer massief. Sommige reuzen zijn honderd keer zo massief als de zon. Deze zware sterren ploffen over een paar miljoen jaar uit elkaar. Ze vertonen namelijk hetzelfde gedrag als mensen die pas de loterij hebben gewonnen: ze hebben heel veel, maar geven het enorm snel weer uit.

Planeten
Eén ding is zeker: R136a1 heeft geen planeten. “Planeten krijgen niet genoeg tijd om te vormen”, zegt Crowther. “Planeten zijn nog bezig met vormen als de ster sterft.” En stel, een planeet slaagt erin om zich te vormen, dan is de kans op leven nihil. Crowther: “De nachten zijn in deze clusters net zo helder als de dagen.”

Jonge heelal
Objecten als R136a1 laten zien hoe het jonge heelal eruit zag. Veel van de eerste generatie sterren waren monsters als R136a1. Ze leefden kort, maar krachtig.

R136a1 is de helderste ster in de groep sterren aan de rechterkant van het centrum.