Mogelijk zilver op de maan gevonden

NASA heeft in de maankrater Cabeus niet alleen aardig wat water, maar ook een breed scala aan andere stoffen gevonden. In de krater bevonden zich onder meer ammoniak, koolstofdioxide, koolstofmonoxide, natrium en mogelijk zilver. Grote vraag is nu: waar komen deze stoffen precies vandaan en hoe zijn ze op de maan beland?

De onderzoekers deden de vondst tijdens hun Lunar Crater Observation and Sensing Satellite-missie (LCROSS). Het doel van de missie was het bestuderen van stikstof op de maan. Maar de resultaten zijn veel groter. “Dit hadden we niet verwacht,” vertelt onderzoeker Anthony Coleprete. “Het water op zichzelf was al belangrijk, al het andere was verbazingwekkend.”

Hoe?
Maar hoe zijn al die stoffen op de maan terecht gekomen? Er zijn enkele opties. Mogelijk zijn ze afkomstig van de aarde of van het binnenste van de maan. Een andere optie is dat een komeet of asteroïde de mineralen op de maan afzette.

Water
Zo’n 5,6 procent van de massa in Cabeus bestaat uit water of ijs, concluderen de onderzoekers. En dat is al prachtig nieuws. “We zijn altijd verteld dat de maan droog was,” vertelt onderzoeker Peter Schultz. “Nu is het in mijn ogen een hele nieuwe maan. We weten dat we plaatsen kunnen gaan verkennen en dat we daar nieuwe dingen gaan ontdekken.”

Neerstorten
Om te kunnen zien wat zich in de diepte van de krater bevond, hebben de wetenschappers de lege raket die de Lunar Reconnaissance Orbiter vorig jaar vervoerde op de maan laten neerstorten. Enkele seconden na de inslag namen de onderzoekers de sporen van het zilver waar. Ze vermoeden dan ook dat de stof zich in een laag gesteente onder het maanoppervlak bevindt.

Maanmissie
Hoewel de metingen die de onderzoekers gedaan hebben erop wijzen dat het echt om zilver gaat, zijn andere wetenschappers voorzichtig. Een missie naar de maan is de enige manier om het zilver met eigen ogen te zien.

De vondst van het zilver kwam voor de wetenschappers als een verrassing, maar ligt wel in de lijn der verwachtingen. De astronauten die met de Apollo naar de maan vertrokken, brachten maanstenen mee en ook daarin zaten sporen van zilver.