Moderne mens komt mogelijk uit Zuid-Afrika

De moderne mens komt mogelijk uit het zuiden van Afrika, zo blijkt uit een uitgebreid genetisch onderzoek onder 27 Afrikaanse stammen. De genen van jager-verzamelaars in dit gebied vertonen namelijk de grootste mate van genetische diversiteit, wat volgens de Amerikaanse wetenschappers een indicatie is dat deze volkeren het langst bestaan.

Het is al langer bekend dat de mens mogelijk uit Afrika komt, maar tot nu toe dachten wetenschappers dat de homo sapiens oorspronkelijk uit het oosten van dit continent komt.

“Er zijn maar weinig details bekend over de menselijke prehistorie en de evolutie in Afrika”, zegt Brenna Henn van de Stanford universiteit. “Dit komt vooral door de complexe geschiedenis van de honderden verschillende volkeren op dit continent.”

…sommige wetenschappers denken dat onze voorouders uit Azië komen?

De onderzoekers keken naar de genetische diversiteit van 27 hedendaagse Afrikaanse volkeren. Uit dit onderzoek blijkt dat de genen van de Namibische en Khomani bosjesmannen (Zuid-Afrika), de Baka pygmeeën (centraal Afrika) en de Sandawe (Oost-Afrika) de grootste diversiteit vertonen. “Dit zijn waarschijnlijk de oudste menselijke volken”, concludeert paleontoloog Chris Stringer van het Natural History Museum in Londen.

De grote vraag is of de mens op één plek is ontstaan (Hof van Eden-theorie) of dat de mens het resultaat is van verschillende samensmeltingen. “Waarschijnlijk droegen meerdere volken in Afrika bij aan de hedendaagse genen van de mens”, denkt Stinger.