Moderne appel komt uit Kazachstan

Dat is één van de conclusies die wetenschappers trekken nadat ze de genen van de appel voor de helft in kaart hebben gebracht. Door de genen van het populaire stuk fruit te doorgronden, hopen de wetenschappers het genetische recept voor sappige en lekkere appels die in diverse klimaten gedijen en ziektes kunnen weerstaan, bij telers af te leveren.

De appel is razend populair en stokoud. Uit onderzoek blijkt dat mensen in de Steentijd reeds appels nuttigden. En nog steeds lusten velen van ons er wel pap van. Alleen in de Verenigde Staten al worden er jaarlijks 4,5 miljard kilo appels verkocht.

Kazachstan
Elke appel heeft 34 chromosomen. Het bestuderen van al deze chromosomen is tijdrovend. De wetenschappers besloten dan ook de helft te onderzoeken. Totnogtoe heeft dat al grappige feitjes opgeleverd. Zo konden de onderzoekers achterhalen dat de moderne appel ooit in het zuiden van Kazachstan is ontstaan uit de Malus sieversii.

Vergelijken
Door de genen van de appel naast die van de peer, perzik en druif te leggen, konden de onderzoekers achterhalen in welke opzichten de appel genetisch verschilde. “Als we weten hoe een gen in een perzik werkt, dan kunnen we ook te weten komen hoe een soortgelijk gen in een appel werkt,” vertelt onderzoeker Amit Dhingra.

Appel versus peer
Zo moeten fruitbomen een tijdje aan koudere temperaturen worden blootgesteld om vrucht te dragen. De peer heeft echter minder lang kou nodig dan de appelboom. Door de twee vruchten te vergelijken, kunnen de onderzoekers achterhalen welk gen hier over gaat. En op een dag kunnen telers dat gen van de peer wellicht in de appel overzetten en zo ook in warmere gebieden met succes appels telen.

De onderzoekers vermoeden dat hun studie op lange termijn tot betere appels leidt. Zo kunnen telers in de toekomst appels telen die van nature zoeter en lekkerder zijn. Of appels die goed tegen ziektes kunnen of ook in een warmer klimaat gedijen.