Miljarden jaren oude lichtflits gezien

Wetenschappers zijn mogelijk een stokoud hemellichaam op het spoor nu ze een lichtflits hebben waargenomen die zo’n 13,14 miljard jaar oud is.

De lichtflits werd in 2009 met behulp van NASA’s Swift Space Observatory waargenomen. De lichtflits zou zo’n 520 miljoen jaar na de oerknal zijn ontstaan. Dat betekent dat het licht er meer dan dertien miljard jaar over gedaan heeft om de aarde te bereiken.

…de oerknal mogelijk niet het begin was?

De lichtflits is waarschijnlijk afkomstig van een ster die aan het eind van zijn Latijn was. “Het moet wel een grote ster zijn geweest,” stelt onderzoeker Antonino Cucchiara. “Misschien wel met dertig keer meer massa dan onze zon.” De onderzoekers hebben de bron van het licht de naam GRB 090429B gegeven en doen hun vondst in het blad Astrophysical Journal uit de doeken.

Met de ontdekking van deze lichtflits worden alle records van voorgaande oude lichtflitsen verbroken. Maar of de lichtflits dat record lang in handen houdt, is twijfelachtig. Er zijn wellicht nog vele generaties sterren aan voorafgegaan en steeds betere telescopen gaan zoeken naar oudere signalen.

Bovenstaande afbeelding laat de mogelijke bron van de lichtflits zien. Afbeelding: ASA / Swift / Stefan Immler.