Microsneeuwpop slechts 0,01 millimeter hoog

TECHNOLOGIE  Om de naderende kerst te vieren, hebben wetenschappers van het National Physics laboratorium in Groot-Brittannië een microsneeuwpop gemaakt. Deze sneeuwpop is gemaakt van twee kralen en is slechts 0,01 millimeter hoog. De sneeuwpop is onzichtbaar voor mensen en is vijf keer zo dun als een mensenhaar.

Met een geavanceerde laserstraal wist het team een gezicht te tekenen op het hoofd van de microsneeuwman. Wie goed kijkt ziet twee ogen, een neus en een lachende mond.

De kralen die gebruikt zijn om de sneeuwpop te maken zijn van tin. Fysici gebruiken deze kralen normaal om hun elektron-microscopische lenzen te kalibreren. Net zoals telescopen moeten microscopische lenzen zo nu en dan ook afgesteld worden.

Het team zette eerst een kraal op een andere kraal. De twee kralen werden aan elkaar geplakt met platina. Ook het neusje is van platinum. Het is enorm lastig om een piepklein stukje platina op een minuscule kraal te plakken. Zelfs met de meest geavanceerde technologische middelen blijft het een moeilijke klus. Daarna hebben de wetenschappers een ionenstraal gebruikt om de ogen en de glimlach van de sneeuwpop uit te snijden. Normaal wordt dit gereedschap alleen gebruikt als experts werken met nanodeeltjes.

Vorig artikel