Kan je kind goed uit de voeten met LEGO? Grote kans dat hij of zij later hoge ogen gooit tijdens wiskunde. Nieuw onderzoek suggereert dat er een verband is tussen de bouwvaardigheden van kinderen en hun wiskundige vaardigheden.
Onderzoekers van de universiteit van Derby trekken die conclusie op basis van een onderzoek onder 96 kinderen. De kinderen waren tussen de zeven en veertien jaar oud en kregen onder meer de opdracht om een specifiek object te bouwen met behulp van LEGO.
Uit het onderzoek blijkt dat de bouwvaardigheden van de kinderen nauw samenhingen met hun wiskundige prestaties. “De constructievaardigheden die kinderen tijdens het spelen met LEGO tentoonspreidden, bleken een unieke voorspellende factor te zijn als het gaat om de wiskundige prestaties en totaal onafhankelijk te zijn van de voorspellende factoren die ons reeds bekend zijn,” vertelt onderzoeker Miles Richardson. “Over het algemeen gold dat de kinderen die het beste presteerden tijdens de LEGO-opdracht een hogere score behaalden op het wiskundige deel van de SAT (een in de VS veelgebruikte toelatingstekst voor hogescholen en universiteiten, red.),” vertelt onderzoeker Thomas Hunt.
Het onderzoek biedt nieuwe mogelijkheden om kinderen te motiveren hun wiskundige vaardigheden op te krikken. “Het onderzoek voorziet ons ook van een methode om de moeilijkheidsgraad van LEGO-taken te controleren en kwantificeren,” stelt Richardson. “Dit voorziet ons van de mogelijkheid om op LEGO-gebaseerde lespakketten te ontwikkelen die helpen om de wiskundige vaardigheden van kinderen te verbeteren. We hopen dat de resultaten de ontwikkeling van speelse methodes bedoeld om kinderen de vaardigheden te laten ontwikkelen die essentieel zijn voor wiskunde, bevorderen.”