Mensen reageren snel op eigen beltoon

Duitse wetenschappers hebben ontdekt dat de hersenen van mensen op een unieke manier reageren als ze hun eigen beltoon horen. Bepaalde hersengebieden worden ingeschakeld, die geassocieerd worden met auditieve taken en het geheugen, aldus de Duitse wetenschappers.

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het tijdschrift The Journal of Neuroscience.

“We vermoeden dat het menselijke brein een soort sjabloon aanmaakt voor onze beltonen, zodat we die sneller kunnen herkennen,” zegt de hoofdonderzoekster Anja Roye tegen het Britse tijdschrift New Scientist.

Tijdens een experiment waarbij proefpersonen verschillende beltonen beluisterden, keken ze naar een ondertitelde film zonder geluid. Op het moment waarop ze hun eigen beltoon hoorden, moesten ze op een knop drukken. Ondertussen werden er scans van hun hersenen gemaakt. Op die manier kwamen de onderzoekers tot hun conclusie.

Tijdens het experiment werd bevestigd dat er meer zenuwcellen in de hersenen actief werden als ze hun eigen signaal hoorden, zelfs als dat signaal nog maar pas nieuw was ingesteld. Dit gebeurde overigens bij allé proefpersonen.

“We geloven dat dit verklaart waarom mensen zo snel op hun telefoon reageren,” zeggen de Duitse wetenschappers.