Melkwegachtige sterrenstelsels ontstonden mogelijk al vroeg

schijfstelsel

Grote schijfsterrenstelsels, zoals ons eigen Melkwegstelsel, ontstonden mogelijk al zo’n 500 miljoen jaar na de oerknal. Dit blijkt uit een nieuwe computersimulatie.

De simulatie is gemaakt door fysici van twee Amerikaanse universiteiten. Deze simulatie laat zien dat er 500 miljoen jaar na de oerknal al veel meer structuur was dan voorheen gedacht. De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad The Astrophysical Journal Letters.

“Het is inspirerend dat sterrenstelsels zoals het onze al zo vroeg het levenslicht zagen”, zegt professor Tiziana Di Matteo van de Carnegie Mellon universiteit. Tot nu toe zijn er met de Hubble-telescoop alleen kleine, onregelmatige sterrenstelsels gevonden op deze afstand. Een nadeel is dat Hubble slechts een piepklein gedeelte van het jonge universum in kaart heeft gebracht, dus er zijn nog véél meer sterrenstelsels te ontdekken.

Di Matteo en zijn collega professor Rubert Croft werkten samen aan één van de grootste simulaties ooit. Hun simulatie – BlueTides – is honderd keer groter dan eerdere simulaties en is zo omvangrijk dat het volledige geheugen van de supercomputer BlueWater aan het werk werd gezet.

bluetides

Simulatie
De wetenschappers bestudeerden de simulatie en ontdekten een aantal schijfsterrenstelsels die 500 miljoen jaar na de oerknal verschenen. Aangezien zulke schijfstelsels groot en complex zijn, denken de meeste wetenschappers dat het een tijd duurt voordat deze sterrenstelsels ontstaan. De simulatie bewijst het tegendeel.

Nieuwe generatie telescopen
Natuurlijk is het ‘slechts’ een simulatie en is er nog geen doorslaggevend bewijs. We zullen moeten wachten op de supertelescopen die het komende decennium geactiveerd worden, zoals de James Webb-telescoop en de Thirty Meter-telescoop. Wellicht dat deze telescopen de eerste schijfstelsels in beeld brengen.