Meer dan dertig dansende zwarte gaten ontdekt

ASTRONOMIE  Zwarte gaten zijn niet altijd alleen. Vaak komen ze in paren voor. Wetenschappers hebben met de Keck II telescoop 33 paren ontdekt, die om elkaar heen dansen. Over drie miljard jaar vindt er ook zo’n dans plaats in het melkwegstelsel, wanneer het sterrenstelsel samensmelt met het Andromedastelsel.

In vrijwel ieder sterrenstelsel bevindt zich een zwart gat. Dit zwarte gat is vaak een miljoen tot een miljard keer massiever dan de zon. Wanneer twee sterrenstelsels samensmelten tot één groter stelsel, zoeken twee zwarte gaten elkaar op in het nieuwe centrum. Daar kunnen ze niet ontsnappen aan elkaars zwaartekracht en dansen ze met elkaar, gechoreografeerd door Newton.

Tot nu toe waren er nog niet veel zwarte gaten bekend. Door twee nieuwe technieken te gebruiken, zijn er nu veel meer paren ontdekt. Zo keken wetenschappers naar de rood- en blauwverschuiving van het verhitte gas bij een zwart gat om te bepalen waar het object zich in een sterrenstelsel bevindt. Met de Deep Imaging Multi-Object Spectograph (DEIMOS) van de Keck II telescoop op Hawaii werden 50.000 sterrenstelsels geobserveerd. Dit onderzoek resulteerde in de vondst van 32 dansende supermassieve zwarte gaten in sterrenstelsels tussen de vier en zeven lichtjaar bij de aarde vandaan.

De tweede techniek was het zoeken naar vreemde sterrenstelsels. Zo vonden wetenschapper met de Hubble telescoop een opvallend sterrenstelsel met twee heldere kernen in het centrum. Blijkbaar was dit sterrenstelsel pas recent ontstaan na een samensmelting van twee sterrenstelsels. Vervolgens werd de Keck II telescoop gebruikt om de hypothese te bevestigen.

"Astronomers discover waltzing black holes" - Universiteit van Berkeley