Meelevende bazen van bedrijven hebben een verrassend effect op de aandelenkoers

In coronatijd gebeurde er iets geks: de aandelenkoersen van veel grote bedrijven stortten in, maar niet altijd even hard en ook het herstel was bij het ene bedrijf groter dan bij het andere zonder dat daar direct een verklaring voor was. Onderzoekers zoeken het nu in het type leiderschap. 

De pandemie was niet alleen een ramp voor mensen over de hele wereld, die ziek werden of erger, er ontstond ook een ongekende financiële crisis. Aandelenkoersen maakten tussen 24 februari en 20 maart 2020 een enorme duikvlucht. Hoe hard de waarde van de aandelen verdampte en hoe snel het herstel kwam, heeft volgens onderzoekers van de University of Zürich onder meer te maken met de mate van compassie die de algemeen directeur of ceo van een bedrijf toonde in online-videocalls.

Telefonisch vergaderen
In de weken na de uitbraak van het coronavirus praatten de ceo’s hun aandeelhouders en financiële analisten bij via telefonische vergaderingen. Sommige directeuren uitten hun zorgen over de gezondheid van mensen en hun werknemers in het bijzonder. Anderen spraken daar niet of nauwelijks over en hielden het bij de zakelijke kant van het verhaal.

De onderzoekers analyseerden 510 videocalls uit 2020 van 448 grote Amerikaanse bedrijven. Ondanks de enorme psychische en lichamelijke impact van de pandemie, bleken de directeuren maar in iets meer dan de helft van de gevallen een statement te maken, waar menselijk medeleven in terug te vinden was. De meeste van deze verklaringen waren bovendien vrij oppervlakkig, concrete plannen of acties ontbraken. Desondanks hadden bedrijven waarvan de algemeen directeur de menselijke impact van de pandemie erkende een beter koersverloop dan bedrijven waarbij de ceo dit niet deed.

Compassievol leiderschap
Hoofdonderzoeker Lauren Howe dook in de transcripties van conferencecalls die leidinggevenden in de eerste helft van 2020 met financiële analisten hielden. “Ik was gefascineerd door het feit dat een deel van de ceo’s hun bezorgdheid uitsprak over de gezondheid en veiligheid van werknemers, klanten en anderen die door het virus waren getroffen. Op het eerste gezicht lijken deze uitspraken weinig relevant te zijn voor financiële analisten en zouden ze daarom geen invloed moeten hebben op het koersverloop”, aldus Howe.

“Maar tegelijkertijd zijn conferencecalls een van de belangrijkste manieren voor beleggers om contact te hebben met ceo’s. Wat een directeur daarin zegt en hoe hij of zij dit zegt, kan een aanzienlijke invloed hebben op de markten. Tijdens een crisis als corona is het heel goed mogelijk dat beleggers nog meer aandacht besteedden aan deze contactmomenten dan normaal.”

‘Goedkope praatjes’ 
Het is lovenswaardig dat ceo’s in veel gevallen de menselijke impact van de crisis aanstippen, ook al hintten ze niet op concrete acties om mensen en hun welzijn te beschermen. Maar de onderzoekers ontdekten dus een verrassend neveneffect van het ‘goedkope’ medeleven van de baas: de compassievolle teksten blijken een positieve invloed te hebben gehad op de aandelenkoersen van hun bedrijf tijdens de marktcrash.

Slechts één extra meelevende verklaring zorgde al voor een gemiddelde stijging van het totale rendement met 2,49 procent. De gemiddelde marktwaarde van de bedrijfsaandelen die in het onderzoek zijn meegenomen, bedroeg ongeveer 3,17 miljard dollar. Dit betekent dat het onderzochte effect alleen voor de bedrijven in de steekproef al zo’n 78,9 miljoen dollar waard was in de nasleep van de crisis.

Leiderschap gaat over mensen en prestaties
Het Zwitserse team ontdekte in vervolganalyses dat de compassievolle uitspraken ook verband houden met een lagere aandelenvolatiliteit tijdens de crisis, maar niet met de toekomstige winstvoorspellingen van analisten. Ze concluderen dan ook dat investeerders de aandelen als minder riskant beschouwden als de ceo zijn bezorgdheid uitte over de gezondheid van zijn medemens. De ontdekking is opmerkelijk, aangezien de teksten niet direct financieel relevant waren en de directeuren in de videocalls niets concreets zeiden.

Medemenselijkheid loont
De studie benadrukt het belang van ceo’s, die medemenselijkheid tonen in hun communicatie. De prestaties van beursgenoteerde bedrijven en het beeld dat beleggers van het bedrijf hebben, zijn daarvan afhankelijk, aldus de onderzoekers. Directeuren die in tijden van crisis alleen maar praten over geld en prestaties, maken een grote fout. “Leiderschap gaat over zowel prestaties als mensen”, legt wetenschapper Jochen Menges uit. “Ons onderzoek levert het bewijs dat medemenselijkheid loont, zelfs in conferencecalls met analisten en investeerders van wie wordt verwacht dat ze zich volledig op bedrijfsprestaties concentreren.”

Bronmateriaal

"CEOs Showing Humanity: Seemingly Generic Human Care Statements in Conference Calls and Stock Market Performance during Crisis" - Academy of Management Discoveries
Afbeelding bovenaan dit artikel: Sora Shimazaki / Pexels

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd