Medicijnen kunnen ‘astma-genen’ aanpakken

Wetenschappers hebben de genetische variaties die in verband worden gebracht met astma ontdekt. Ze bestudeerden 10.000 kinderen en volwassenen met astma en 16.000 gezonde mensen. Nu de genetische boosdoeners in kaart zijn gebracht, kan er gestart worden met het ontwikkelen van een medicijn dat deze genen aanpakt.

Astma wordt veroorzaakt door zowel genetische variaties als omgevingsfactoren. Uit de laatste experimenten blijkt dat één derde van alle kinderen met astma dezelfde genetische variaties heeft. De onderzoekers concluderen dan ook dat deze variatie bijdraagt aan het ontwikkelen van de aandoening.

…astma mogelijk mede ontstaat door overmatig gebruik van paracetamol?

Opvallend genoeg valt dit gen volwassenen met astma weer niet lastig. Dat wijst erop dat astma bij volwassenen en kinderen biologisch gezien sterk verschilt. “Astma is een complexe ziekte waarbij verschillende delen van het immuunsysteem geactiveerd worden,” vertelt onderzoeker William Cookson. “Onze studie komt met doelen voor een effectieve behandeling en suggereert dat de behandelingen een groot deel van de bevolking ten goede zouden komen.”

Hoewel de genen een bepalende rol spelen bij het ontstaan van astma is het volgens onderzoekers niet mogelijk om op basis van de genen te voorspellen wie wel en wie geen astma krijgt.