Mannen houden wel van een gokje en worden relatief makkelijk overgehaald om te investeren, al is het rendement onbekend.
Mannen hebben de neiging om informatie over een investeringsmogelijkheid ‘optimistisch’ in te schatten. Hoe meer informatie ze krijgen, hoe groter de kans dat ze toehappen. Vrouwen zijn meer risicomijdend aangelegd en laten zich het hoofd minder snel op hol brengen.
Dit verschil heeft gevolgen voor de manier waarop mannen en vrouwen beslissingen nemen in het dagelijks leven, stellen wetenschappers van de University of California in een studie die keek naar het nemen van financieel risico en het verwerken van informatie, waarbij de verwachtingswaarde van het rendement onbekend blijft.
Mannen laten zich overhalen
Mensen moeten continu beslissingen nemen in situaties waarbij het onduidelijk is wat de beste keuze is. De achtergrondinformatie is altijd in zekere mate onvolledig. Uit het onderzoek blijkt dat de manier waarop mensen zich in zulke situaties gedragen, wordt beïnvloed door hun geslacht. Mannen kunnen makkelijker worden overgehaald tot het nemen van risicovolle financiële beslissingen. Ze zijn daarom ook vaker aan de poker- of roulettetafel te vinden, voelen meer aantrekkingskracht tot risicovolle investeringen, zoals cryptomunten, en strijden vaker om leidinggevende functies dan vrouwen.
Babbeltruc
Interessant is dat mannen de neiging hebben om nieuwe informatie over een investeringsmogelijkheid – of het nu goed of slecht nieuws is – overdreven ‘optimistisch’ in te schatten, vergeleken met vrouwen. Ook nutteloze of onvolledige informatie gaat erin als koek. Hoe meer tekst, hoe groter de kans dat ze hun zuurverdiende geld op het spel zetten in de hoop beter af te zijn in de toekomst.
Te optimistisch
De term ‘risico’ wordt in wetenschappelijk onderzoek meestal gebruikt in situaties waarin mensen de specifieke kansen kennen, zoals de kans van 50 procent om een spelletje kop-of-munt te winnen. “De onzekerheid die we in het dagelijks leven tegenkomen, geeft ons zelden zulke precieze kansen. Meestal moeten mensen een beslissing nemen op basis van gedeeltelijke of onvolledige informatie”, zegt onderzoeker Uma Karmarkar. “Uit dit onderzoek blijkt dat mannen en vrouwen in principe ongeveer hetzelfde reageren als een onzekere financiële beslissing met weinig informatie aan hen wordt voorgelegd. Maar er is een belangrijk verschil: als er extra informatie wordt verstrekt, hebben mannen de neiging om het als iets positiefs te interpreteren. Daardoor worden ze overtuigd om de hoeveelheid geld die ze bereid zijn te investeren te verhogen.”
Dubbelzinnige info
De onderzoekers lieten zo’n vijfhonderd deelnemers verschillende spellen spelen met echt geld als inzet. Zo was er een zak gevuld met honderd rode en blauwe pokerchips, maar het was niet duidelijk hoeveel van elke kleur erin zat. Ze kregen telkens de optie om 10 dollar in te zetten, zodat ze een graai in de zak mochten doen om één chip te pakken. Een rode leverde 20 dollar op, een blauwe helemaal niets. Ze mochten er elke beurt ook voor kiezen om niet te graaien en de 10 dollar te houden. De onderzoekers gaven voor elke beurt wat extra informatie over de aantallen fiches en noteerden welke keuzes de proefpersonen maakten.
De gedragskloof
“De informatie die we gaven, was met opzet dubbelzinnig”, zegt Karmarkar. “We gaven de deelnemers wat bruikbare informatie, wat slechte informatie en we lieten wat info achterwege. Zo vertelden we bijvoorbeeld dat er minimaal zeventien rode en twintig blauwe fiches in de zak zaten. Dat hielp ze niet veel verder, dus moesten ze ‘gokken’ of de kans op een rode chip goed genoeg was om 10 dollar in te zetten en een fiche uit de zak te grabbelen.” Uit de resultaten bleek dat bij weinig informatie zowel mannen als vrouwen op hun hoede zijn en het spel voorzichtig spelen. Maar hoe meer informatie de mannen bereikt, wat voor informatie dan ook, hoe meer risico ze nemen en hoe meer geld ze inzetten in vergelijking met de groep vrouwen. De gedragskloof wordt steeds groter naarmate de totale hoeveelheid informatie toeneemt.
Vrouwen zijn standvastiger
“Ontbrekende informatie stoort vrouwen duidelijk meer dan mannen. Dit onderzoek impliceert dat mannen gemakkelijker kunnen worden overgehaald om geld uit te geven. Op mannen inpraten en de boodschap herhalen of in een iets ander jasje steken, heeft veel effect. Vrouwen zijn een stuk minder vatbaar voor de opeenstapeling van informatie”, besluit Karmarkar.