Mannen met astma hebben een verkleinde kans op prostaatkanker

astma

Mannen met astma hebben een kleinere kans op prostaatkanker dan mannen zonder astma. Dat suggereren onderzoekers aan de John Hopkins-Universiteit.

Mannen die astma hebben, blijken 36% minder vaak prostaatkanker met een dodelijke afloop te krijgen ten opzichte van mannen die nooit astma hebben gehad. De wetenschappers kwamen tot deze ontdekking bij de analyse van data van een grote studie onder 47.880 mannen. Hun ontdekking werd gepubliceerd in de International Journal of Cancer.

De ontdekking was verrassend, want andere studies toonden juist aan dat prostaatkanker verband heeft met de chronische ontstekingen die met astma gepaard gaan,” zegt professor epidemiologie Elizabeth A. Platz. “Echter betekent dit niet dat mannen met astma beschermd zijn tegen prostaatkanker,” vervolgt de professor. “Waarom astmatische mannen minder te maken krijgen met een dodelijke variant van prostaatkanker, weten we niet. De cijfers tonen namelijk geen oorzakelijk verband of effect aan.” Wel blijkt dat mannen met astma een lager risico hebben om prostaatkanker met een dodelijke afloop te ontwikkelen. Of deze mannen medicatie krijgen, welke medicatie zij nemen of dat zij vroeg of juist laat gediagnosticeerd zijn met astma, bleek niet van invloed te zijn op het risico.

Hooikoorts
Omdat astma en hooikoorts – dat vaker voorkomt – een verband hebben met elkaar, onderzochten de wetenschappers ook of mensen met hooikoorts eveneens een lager risico op prostaatkanker hebben. Wat bleek? Ook met hooikoorts hebben mannen minder kans op prostaatkanker. Dit percentage was wel wat lager, namelijk 10-12%.

Hoe kan het? Om het antwoord hierop te vinden, bestudeerden de wetenschappers de immuun cellen van muizen. De immuun cellen die de prostaattumoren binnendringen, veroorzaakten een immuunrespons die th2 ontsteking genoemd wordt. “Dit is exact de ontsteking die astma veroorzaakt,” zegt Charles G. Drake, een van de onderzoekers. “Vaak wordt gedacht dat kanker door th2 ontstekingen veroorzaakt wordt. Daarom dachten we eigenlijk dat de astmatische mannen een hoger risico op prostaatkanker zouden hebben. Het tegendeel bleek uit onze studie.” Volgens Drake is een mogelijke verklaring voor deze tegenstelling dat de th2 ontstekingen van astma niet helemaal hetzelfde zijn als de th2 ontstekingen die normaalgesproken kanker kunnen veroorzaken. “Ook kan het dat astmapatiënten meer andere immuun cellen hebben, zoals eosinofielen en mestcellen, waardoor de tumorcellen aangevallen worden.” Om dit te achterhalen keren de onderzoekers het lab weer in om de immuun cellen die zich in de prostaat bevinden onder de loep te nemen.

De mannen uit het onderzoek waren 40 tot 75 jaar en werden gevolgd van 1986 tot 2012. Voor het onderzoek hadden zij nog niet eerder te maken gehad met een vorm van kanker. 9,2% van de mannen was astmatisch en 25,3% had hooikoorts. In totaal kregen 798 mannen uit de studie een dodelijke vorm van prostaatkanker.

"Asthma and risk of lethal prostate cancer in the Health Professionals Follow-Up Study" - Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NIAID (cc via Flickr.com).