Man met diabetes kan zelf insulineproducerende cellen maken

Wetenschappers hebben ontdekt dat mannen met diabetes type 1 theoretisch gezien in staat moeten zijn om zelfs insulineproducerende cellen te maken. Stamcellen die normaal gesproken uitgroeien tot sperma kunnen in het laboratorium ook uitgroeien tot cellen die insuline aanmaken. De studie staat nog in de kinderschoenen, maar wetenschappers zijn optimistisch over de toepassing ervan.

De onderzoekers namen weefsel van overleden donoren en lieten deze in het laboratorium uitgroeien tot cellen die insuline kunnen produceren. De stamcellen in het sperma zijn zogenoemde pluripotente cellen. Dat wil zeggen dat ze uit kunnen groeien tot vrijwel elk type cel.

…dolfijnen in staat zijn om diabetes type 2 aan en uit te zetten?

Zodra de cellen uit waren gegroeid tot insulineproducerende cellen, werden ze in muizen met diabetes geplaatst. Al snel waren de dieren genezen. Ongeveer een week nadat de cellen hun werk hadden gedaan, stierven deze af.

Uit experimenten blijkt dat de wetenschap inmiddels in staat is om de cellen langer in leven te houden. En dat is goed nieuws: de cellen zijn namelijk een goed alternatief voor de huidige behandelmethoden. Andere stamceltherapieën brengen altijd het gevaar van afstoting met zich mee, maar omdat deze cellen uit het eigen lichaam komen, is daar geen sprake van.