Man is van geboorte een krijger

Wanneer er gevochten moet worden, zijn het veelal mannen die het slagveld betreden. Logisch: het zit in hun genen.

Die conclusie trekken wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam in het blad Philosophical Transactions of the Royal Society B. Ze baseren hun conclusies onder meer op experimenten.

Bedreiging
In één experiment kregen mannen en vrouwen een keuze voorgelegd. Wanneer ze voor A zouden kiezen dan kozen ze voor hun eigen belang. B diende het belang van de groep. Wanneer de mannelijke proefpersonen hoorden dat hun keuzes vergeleken zouden worden met die van anderen dan kozen ze opeens veel vaker voor het collectieve belang. Vrouwen deden dat niet. Dat mannen in zo’n situatie voor het collectieve belang gaan, komt volgens de onderzoekers doordat ze meer vooroordelen over andere groepen hebben. Ook voelen ze zich in vergelijking met vrouwen eerder bedreigd door andere groepen.

Chimpansee
De onderzoekers keken ook naar diersoorten die nauw aan ons verwant zijn. Denk bijvoorbeeld aan de chimpansee. Deze primaten bewaken hun territorium heel goed. Als een vrouwtje te dichtbij komt, wordt ze direct ingelijfd. Een mannetje dat te dichtbij komt, moet dat vaak met de dood bekopen. Dat mannetjes zo strijdvaardig zijn, is goed te verklaren. Uiteindelijk draaien alle gevechten tenslotte om vrouwtjes. Bij winst krijgen mannetjes meer vrouwtjes en dus vergroten ze hun kans op nageslacht.

Drang blijft
Het gaat wat ver om te stellen dat mensen anno 2012 om die reden met elkaar op de vuist gaan. Maar van oorsprong zit dit er dus achter en mannen kunnen – ondanks hun ontwikkeling – niet loskomen van die mechanismen. De drang om te strijden blijft. Als voorbeeld noemen de onderzoekers voetbalhooligans. De enige reden om met elkaar op de vuist te gaan, is het feit dat de ene hooligan tot een andere groep behoort dan de andere hooligan. “Mannen zijn ‘biologisch geprogrammeerd’ om ‘krijgers’ te zijn,” concludeert onderzoeker Mark van Vugt in een persbericht van de VU.

Die aangeboren drang om te strijden, heeft niet alleen grote invloed op de levens van mannen, maar ook op onze cultuur. Denk aan jongetjes die het liefst oorlogje spelen of boeken over stoere cowboys lezen. Het gaat zelfs zo ver dat zelfs namen van die drang worden afgeleid. “Veel jongensnamen zijn uiteindelijk terug te leiden tot de naam van een historische krijger.”

"Vooral mannen gaan de strijd aan" - VU.nl
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Wayne Short (via Wikimedia Commons).