Maanbacteriën zijn afkomstig van NASA-wetenschapper

In 1969 vonden NASA-wetenschappers streptokokken in de schone kamer van de camera van Surveyor 3. Opvallend, want deze camera bevond zich al enkele jaren op de maan. Hoe kon dit? Het mysterie is nu opgelost.

SURVEYOR 3

Surveyor 3 is op 17 april 1967 gelanceerd en landde drie dagen later op de maan. Apollo 12-astronauten moesten 200 meter lopen om de maanlander te bereiken en namen een stukje van de Surveyor 3 mee naar huis, waaronder de schone kamer van de camera van de maanlander.

Wetenschappers dachten altijd dat de microben voor de lancering van de Surveyor 3 in de schone kamer terecht zijn gekomen. Toch is het opvallend dat de microben enkele jaren in het ijskoude luchtledige hebben overleefd, zonder water en zonder voedsel.

Nu blijkt echter dat de ‘maanbacteriën’ waarschijnlijk na de terugkeer op aarde in de schone kamer terecht zijn gekomen. De onderzoekers die de Surveyor 3 uit elkaar haalden droegen shirts met korte mouwen. Het zou mogelijk kunnen zijn dat de bacteriën via de korte mouwen in de schone kamer terecht kwamen.

Hieronder is een frame van een video van de desbetreffende onderzoekers te zien. De voorste onderzoeker draagt een masker, maar dit masker bedekt niet zijn hele gezicht. De onderzoeker bij de lichtbak heeft een t-shirt met korte mouwen aan.

Kort door de bocht: de maanbacteriën kwamen hoogswaarschijnlijk uit de neus, keel of mond van een NASA-wetenschapper.