Sinds de coronapandemie zijn onlinevergaderingen een vast onderdeel van menig werkdag. Maar of je nu Zoom gebruikt of Teams, je kunt er soms doodmoe van worden. Volgens nieuw onderzoek kan je virtuele achtergrond daar iets mee te maken hebben.
De onderzoekers uit Singapore kwamen erachter dat de Zoom-achtergrond een groot verschil kan maken voor je gemoedstoestand tijdens en na een videovergadering. Bepaalde typen achtergrond zijn erg vermoeiend, terwijl andere je veel minder uitputten. Ben jij vaak in een Zoom-call te vinden? Doe er dan je voordeel mee!
VF
Mensen werken nog steeds op afstand, houden contact met familie en vrienden via videobellen, en wonen online-evenementen bij. Maar urenlang videovergaderen blijft geestelijk behoorlijk zwaar. Dit kan zich uiten in fysieke, emotionele en cognitieve vermoeidheid – een fenomeen dat we inmiddels kennen als videovermoeidheid (VF). Het onderzoeksteam van de Nanyang Technological University in Singapore vroeg zich af of er een verband is tussen virtuele achtergronden en VF, en welke mechanismen daarbij een rol spelen. “We tonen aan dat het gebruik van bepaalde soorten virtuele achtergronden, en de inhoud ervan, kan bijdragen aan VF”, zegt hoofdonderzoeker Heng Zhang. “Mensen die videoachtergronden gebruiken, ervaren meer vermoeidheid dan degenen die een statische afbeelding of een vervaagde (geblurde) achtergrond gebruiken.”
Welke achtergrond?
De onderzoekers voerden een enquête uit onder meer dan 600 deelnemers, waarbij het team vroeg of ze virtuele achtergronden gebruikten, en zo ja, welk type (statische afbeelding, vervaagde afbeelding, videobeelden of helemaal geen achtergrond). Ook schatten ze de mate van VF in aan de hand van een vijfpuntsschaal die het niveau van algemene, visuele, sociale, motivatie- en emotionele vermoeidheid weergaf. De deelnemers waren tussen de 22 en 76 jaar oud en werkten gemiddeld drie dagen per week vanuit huis.
Uit de resultaten bleek dat mensen die videoachtergronden gebruikten, de hoogste mate van VF ervoeren. Proefpersonen die een vervaagde achtergrond gebruikten, voelden zich vermoeider dan mensen met een statische afbeelding. “Onze hersenen reageren automatisch op nieuwe informatie in de omgeving. Dit vergt cognitieve inspanning, waardoor de hersenen harder moeten werken en VF toeneemt”, legt Zhang uit.
Cognitieve inspanning
Volgens de onderzoekers draait het allemaal om hoeveel nieuwe informatie een achtergrond bevat. “Een afbeelding biedt in eerste instantie wel nieuwe informatie, maar na verloop van tijd verlegt de aandacht zich. Geblurde achtergronden voegen geen nieuwe informatie toe, maar af en toe vangen gebruikers toch een glimp op van wat erachter schuilgaat, en dat zorgt voor nieuwe prikkels. Videoachtergronden bieden constant nieuwe informatie, wat de aandacht steeds opnieuw onderbreekt en extra cognitieve inspanning vraagt.”
Virtuele natuur
Niet alleen het type achtergrond, maar ook het tafereel dat wordt afgebeeld, heeft invloed op de vermoeidheid. “Mensen die een achtergrond met een natuurthema gebruiken, rapporteren lagere niveaus van VF dan anderen”, zegt Zhang. Achtergronden zoals kantoren of openbare ruimtes verhogen de druk om jezelf te presenteren, het geeft je het gevoel dat je daadwerkelijk in die omgeving bent. Dit fenomeen draagt bij aan de vermoeidheid. “In een werkomgeving kun je dus beter kiezen voor een afbeelding van de natuur.” Maar het is belangrijk dat mensen de juiste achtergrond kiezen voor de juiste situatie, schrijven de onderzoekers.
Tijdens meer ontspannen videoafspraken rapporteerden deelnemers die lichte of grappige achtergronden gebruikten de laagste niveaus van VF. Door bewust te kiezen voor een bepaalde achtergrond is het mogelijk om de effectiviteit van vergaderingen te verbeteren, en tegelijk de psychologische ervaring van de gebruiker prettiger te maken. Dit alles helpt om videobellen minder vermoeiend te maken.
Veel mensen richten zich tijdens videogesprekken voornamelijk op zichzelf, en uit eerder onderzoek van de University of Galway bleek al dat je letterlijk moe kan worden van naar je eigen gezicht staren. De Ieren ontdekten via hersenonderzoek dat mensen die zichzelf zien, extra vermoeid raken tijdens videovergaderingen.
Vervolgonderzoek
De onderzoekers staan te popelen om vervolgonderzoek te verrichten bij verschillende leeftijdsgroepen. Wat is bijvoorbeeld de invloed van het doel van een videogesprek in combinatie met bepaalde Zoom-achtergronden? Ook moet nog worden onderzocht welke invloed de achtergronden van anderen hebben op VF. “Als we de rol van virtuele achtergronden in videoconferenties beter begrijpen, dan kunnen we meer gerichte praktische aanbevelingen doen”, besluit Zhang.