Lekker scrollen door onlinefilmpjes tegen de verveling? Het werkt juist averechts

Van kattenfilmpjes tot beautyvlogs en van de update van een BN’er op Ibiza tot de unboxing van de nieuwste iPhone: als het maar bewegend beeld is, lijken we soms te denken, terwijl we verder gedachteloos doorscrollen. Tegen de verveling? Integendeel, het verveelt ons alleen maar meer, blijkt uit nieuw onderzoek.

Met de komst van de smartphone hoef je je eigenlijk nooit meer te vervelen. Sta je te wachten bij een bushalte dan pak je je telefoon, is er reclame op tv, hup, aan dat schermpje. Maar gek genoeg vermindert het de verveling dus niet. Het verergert die juist. Het oeverloos rondscrollen maakt ons zelfs ontevreden en minder geboeid.

Lekker scrollen
De onderzoekers voerden zeven experimenten uit met meer dan 1200 deelnemers uit de VS en Canada. In twee experimenten scrolden de deelnemers van de ene video naar de andere als ze zich verveelden en ze voorspelden dat de verveling minder zou worden als ze een nieuwe video zouden kiezen in plaats van de saaie beelden af te kijken.
Dat bleek echter niet zo te zijn. Het digitaal switchen, oftewel het bekijken van korte fragmenten of snel vooruit spoelen, verveelde mensen juist meer, stelt hoofdonderzoeker Katy Tam van de University of Toronto.

“Als mensen een prettigere ervaring willen als ze naar video’s kijken, moeten ze proberen om zich te concentreren op de inhoud en het digitaal schakelen minimaliseren”, zegt Tam. “Net zoals je betaalt voor een meeslependere ervaring in de bioscoop, beleef je ook meer plezier als je jezelf onderdompelt in onlinevideo’s in plaats van erdoorheen te scrollen.”

Weinig bevredigend
In een ander experiment keken alle deelnemers eerst naar een 10 minuten durende YouTube-video zonder de optie om vooruit te spoelen. Daarna konden ze vrij scrollen tussen 7 video’s van 5 minuten binnen 10 minuten. Deelnemers gaven aan zich minder verveeld te voelen als ze de enkele video bekeken en vonden de kijkervaring bevredigender, boeiender en betekenisvoller dan als ze tussen verschillende video’s wisselden.

Iets vergelijkbaars bleek uit een ander experiment waarin deelnemers een video van 10 minuten keken in het eerste gedeelte van de test. In het tweede deel konden ze een filmpje van 50 minuten vooruit of terugspoelen als ze wilden gedurende 10 minuten.
“Digitaal switchen kan de inhoud van onlinevideo’s betekenisloos maken, omdat mensen geen tijd hebben om zich met de inhoud bezig te houden of die te begrijpen”, legt Tam uit.
Slecht nieuws dus, want het kijken naar korte filmpjes op social media is iets wat bijna iedereen doet. En het ergste: die video’s worden ook nog eens steeds korter én we zitten steeds meer op onze smartphone.

Alles tegen de verveling
Punt is dat mensen verveling verschrikkelijk vinden. Uit eerder onderzoek bleek al dat mensen om verveling te vermijden bereid zijn anderen pijn te doen, impulsief te winkelen, zichzelf elektrische schokken toe te dienen of extreme politieke meningen te bevestigen.

Enkele kanttekeningen bij de huidige studie zijn wel dat niet is gekeken of een korte aandachtspanne bijdraagt aan verveling of meer digitaal switchen. Ook waren veel deelnemers Canadese studenten. Mogelijk zijn de resultaten anders bij bijvoorbeeld ouderen of mensen die minder sociale media gebruiken.

Slecht voor de geestelijke gezondheid
Dat gezegd hebbende: het is niet de eerste studie die aantoont dat smartphonegebruik de verveling vergroot en het plezier in sociale situaties ondermijnt. Digitaal schakelen is waarschijnlijk onderdeel van deze verveling en daarmee mogelijk slecht voor onze geestelijke gezondheid. Chronische verveling wordt in verband gebracht met depressieve symptomen, angst, sadistische agressie en risicogedrag, aldus Tam.

Toch maar wat minder rondscrollen op de socials dus en zeker niet je mobiel erbij pakken als je bijvoorbeeld een film of serie kijkt. Je zult wellicht allang hebben ervaren dat je dan van beide een stuk minder geniet

Bronmateriaal

"Fast-forward to boredom: How switching behavior on digital media makes people more bored" - Experimental Psychology
Afbeelding bovenaan dit artikel: Pexels

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd