Laser kan bliksemschicht bijsturen

Met behulp van lasers hebben wetenschappers ervoor gezorgd dat de bliksem voortdurend op hetzelfde punt insloeg.

De onderzoekers maakten daarvoor gebruik van zeer korte pulsen laserlicht (een biljardste van een seconde). Deze laserstralen deden dienst als een soort virtuele bliksemgeleider.

De laser ontdoet atomen die deze tegenkomt van hun elektronen. Zo ontstaat een kolom van geïoniseerd gas en die trekt de bliksem aan.

Hoger
Maar kan de laser de bliksem ook daadwerkelijk van andere aantrekkelijke inslagpunten (bijvoorbeeld een hoog gebouw) vandaan houden? De onderzoekers namen de proef op de som. Ze zetten een langer object neer. Aangezien de bliksem altijd de weg van de minste weerstand kiest, slaat deze het liefst op zo’n nabij mogelijk (oftewel: hoog) object in. De onderzoekers creëerden een bliksemschicht en lieten de laserstraal achterwege. De bliksem sloeg inderdaad op het hoogste punt in. Daarna werd het experiment herhaald, alleen werd nu wel gebruik gemaakt van de laserstraal. De bliksem sloeg daarop niet op het object in, maar werd met succes een andere kant op geleid. Dat sturen bleek zelfs mogelijk wanneer de bliksem echt al onderweg was naar het hoogste punt, zo is in het blad AIP Advances te lezen.

Alles wijst erop dat de laserstraal in staat is om bliksem te besturen. En met die wetenschap kunnen de onderzoekers wel wat. Zo zouden laserstralen ingezet kunnen worden om bepaalde hoge gebouwen tegen blikseminslag te beschermen.

"Laser lightning rod: Guiding bursts of electricity with a flash of light" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door John Fowler (cc via Flickr.com).