Larven verorberen hele pizza in twee uur door een fonteintje te vormen

Zo’n ‘eetfontein’ blijkt voor de larven de meest efficiënte manier te zijn om te eten.

Maden zijn eigenlijk de schoonmakers van de natuur. Zo ruimen zij achtergelaten karkassen of rottend fruit op. Maar dit doen ze niet op hun dooie gemakje. Zo zit er achter dit proces een behoorlijk eettempo. Maar hoe kan zo’n klein beestje nou zo snel eten? Om daar achter te komen zette een groep wetenschappers een experiment op en hielden bij hoe snel Zwarte soldatenvlieg-larven een pizza kunnen verorberen.

Pizza
Op de wonderlijke time-lapsvideo is te zien hoe tienduizend larven zich op de pizza storten. De onderzoekers observeerden de zaak en analyseerden vervolgens het verbazingwekkende collectieve voedingsmechanisme. Zo blijkt uit de bevindingen dat de larven in twee uur tijd de hele pizza weg kauwden. Bekijk de video hieronder:

Fonteintje van larven
De studie onthult hoe de maden zo snel de pizza konden verslinden. Zo vormen de maden als het ware een ‘fonteintje van larven’. Dat gaat ongeveer zo: de larven kruipen van onderaf naar het voedsel, eten tot ze niet meer kunnen en worden vervolgens op de bovenste laag weggeduwd door een nieuwe laag larven van onderaf. Deze ‘stroom’ van larven werkt erg efficiënt: binnen de kortste keren hebben de larven het voedsel volledig opgeschrokt.

De larven vormen een ‘fonteintje’ om zo efficiënt mogelijk de sinaasappel te verorberen. Afbeelding: Olga Shishkov

Sinaasappel
Deze techniek wordt nog beter zichtbaar in een apart voedingsexperiment, waarbij de onderzoekers zestigduizend larven in kleine bakjes stoppen met een stukje sinaasappel. In dit experiment laten de onderzoekers zien hoe de larven het ‘honden-bak-probleem’ tackelen. Zet je een bak met voedsel neer, dan kunnen er hooguit zes honden zich rondom de bak verzamelen en tegelijkertijd eten. Rond het stukje sinaasappel is er slechts ruimte voor honderd maden. Maar de larven lossen het probleem op door actief door elkaar heen te krioelen, waardoor ze sneller kunnen eten.

Volgens de onderzoekers kan het experiment ook groter toegepast worden. Zo produceren mensen jaarlijks zo’n 1,3 miljard ton voedselafval. De larven van Zwarte soldatenvliegen blijken een veelbelovende methode te zijn om met dit afval om te gaan.

"Black soldier fly larvae feed by forming a fountain around food" - The Royal Society