Large Hadron Collider weer op gang gebracht

largehadroncollider

Na twee jaar zijn de onderhoudswerkzaamheden dan eindelijk afgerond en kan de Large Hadron Collider weer aan het werk. De deeltjesversneller werd dit weekend opgestart en is krachtiger dan ooit.

Afgelopen zondag was het dan eindelijk zover: de Large Hadron Collider kon weer worden opgestart. In de ochtend werden protonen in de deeltjesversneller gejaagd. “De terugkeer van de deeltjes in de Large Hadron Collider is de beloning voor het intense, harde werken van heel veel mensen,” stelt onderzoeker Paul Collier. Met het opnieuw opstarten van de deeltjesversneller is officieel een einde gekomen aan een twee jaar durende periode van onderhoud en verbetering. Het resultaat is een deeltjesversneller die krachtiger is dan ooit.

De Large Hadron Collider is simpel gezegd niet veel meer dan een 27 kilometer lange ring. In die ring worden protonen versneld en met elkaar in botsing gebracht. Wanneer protonen botsen, ontstaan nieuwe deeltjes. Sommige van die deeltjes zijn de wetenschappers nog onbekend. Gehoopt wordt dat deze onbekende deeltjes ons meer inzicht kunnen geven in hoe het universum in elkaar steekt.

Dat de Large Hadron Collider tot grootse dingen in staat is, zagen we al in de periode voorafgaand aan de onderhoudswerkzaamheden. Onderzoekers ontdekten toen dankzij de deeltjesversneller het Higgs-deeltje. Maar wetenschappers willen meer. Het ultieme doel van de Large Hadron Collider is het nabootsen van de omstandigheden kort na de oerknal. Maar dat vraagt om een superkrachtige deeltjesversneller. En dankzij de uitgevoerde werkzaamheden is de Large Hadron Collider dat nu. Deze zomer zal de deeltjesversneller protonen met elkaar in botsing gaan brengen waarbij zo’n 13 tera-elektronvolt (TeV) aan energie vrijkomt. Ter vergelijking: toen de deeltjesversneller het Higgs-deeltje ontdekte, vonden botsingen van zo’n 8 TeV plaats. De energierijkere botsingen moeten onderzoekers in staat stellen om meer exotische deeltjes te ontdekken en hun ideeën over hoe het universum in elkaar steekt te toetsen.

"Proton beams are back in the LHC" - CERN.ch
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Maximilien Brice / CERN.