Kunst in de ruimte: Mary Kuiper lanceert opnieuw haar kunst tijdens Mission Possible

Kunstenares Mary Kuiper laat haar kunstwerken de ruimte in schieten. Na exposities in het ISS en op de maan, lanceert ze morgen opnieuw haar kunstwerken tijdens de ‘Mission Possible’ van The Exploration Company. Haar droom? Kunst die miljarden jaren overleeft.

In een wereld waar kunst doorgaans aan de muur hangt, kiest Mary Kuiper voor een bijzonder podium: de ruimte. “Er zijn straks behoorlijk wat nestjes van mij naar de ruimte gegaan…”, lacht de Amsterdamse beeldend kunstenares. Hoewel haar werken voorheen vaak in brons werden gemaakt en op tal van exposities over de wereld mensen trokken, reizen haar werken inmiddels verder dan de hemel; van het internationale ruimtestation ISS tot de maan. En morgen, zaterdag 21 juni vanaf 23:15 uur, gaan opnieuw kunstwerken van haar hand de ruimte in. Ditmaal aan boord van de ‘Mission Possible’-capsule, een testcapsule voor de uiteindelijke Nyx-capsule van het Duits-Europese The Exploration Company. De testcapsule zal worden gelanceerd met een Falcon 9-raket tijdens de Transporter 14-missie van SpaceX. Het is de zoveelste stap in een opmerkelijke carrière die kunst en ruimtevaart verenigt…

Mary Kuiper, omhoog kijkend naar de maan waarmee zij altijd een bijzondere connectie heeft gehad. “Als klein meisje had ik de droom dat er later bronzen beelden van mij op de aarde zouden achterblijven. Nu is er zelfs al 1 werk op de maan, op een nikkelen NanoFiche dat miljarden jaren goed blijft.” Foto: Mary Kuiper

Van boerderij tot ruimtegalerie
Mary Kuiper (geboortejaar onbekend, “Aan leeftijden doe ik niet”) groeide op tussen koeien, schapen en paarden op een boerderij in Heerhugowaard. Die connectie met de natuur blijkt bepalend. Ook het plafond van haar kinderkamer – een klassiek plafond met ornamenten van vogels en nesten – maakten op haar diepe indruk. Als autodidact specialiseerde ze zich in het vereeuwigen van verlaten vogelnesten in brons – symbolen voor kwetsbaarheid en tijdloosheid. Haar werk evolueerde van exposities in aardse galerieën naar kosmische bestemmingen, mede dankzij een ontmoeting in 2018 met The Moon Gallery, een stichting die kunst op de maan wil archiveren. “Dat inspireerde en triggerde mij meteen”, zegt Mary. Haar credo? Kunst moet niet alleen emotie oproepen, maar ook een boodschap dragen voor toekomstige beschavingen. “Onze Aarde is uiteindelijk ook óns nest, waaruit wij in deze decennia langzaam aan het wegvliegen zijn geraakt op weg de ruimte in, de Maan en hopelijk ook Mars en verder. Ons nest zal altijd blijven, onze thuisbasis, die we moeten blijven koesteren.”

Mary Kuiper presenteert haar eigen werk maar ook het voorgenomen project ‘ISS Payload gallery’ in 2021. Hier als vergroot model en nog voorzien van een raster van 10 x 10 = 100 werken van kunstenaars uit heel de wereld. Uiteindelijk werd dit grit met 8 x 8 = 64 werken en in 2022 mee gelanceerd naar het internationale ruimtestation ISS. Foto: Moon Gallery Foundation/Mary Kuiper

Missie 1: De eerste testvlucht naar het ISS
In februari 2022 beleefde Kuiper haar ruimtedebuut. Haar miniatuurkunstwerk ‘Sending Mitochondrial DNA to the Moon’, een cirkel gevlochten uit IJslands paardenhaar naar het ISS, een werk ter grootte van 1 cm³. Het project was een test: hoe overleven materialen maanden in gewichtloosheid? “Het is onwerkelijk, haast niet voor te stellen. En tóch gaat het gebeuren”, zei ze toen. Het nestje symboliseerde verbinding: paardenkracht dreef menselijke vooruitgang aan, net als mitochondriën cellen van energie voorzien. Het paardenhaar oogstte ze in IJsland van ‘Ijslanders‘, ongekamd haar uit het wild van een ras dat millennia lang genetisch stabiel bleef. Kuiper reisde voor de lancering naar NASA’s lanceerbasis in Virginia om de vlucht live mee te maken. “Een overweldigend spektakel – rook, vuur – een daverend en langdurig knetterend geluid die je ook in lagen door je hele lichaam voelt. De lancering leek zélf een kunstmanifestatie.” Het werk keerde na een krap jaar terug, ongeschonden.

In het uiteindelijke grit van 64 vakjes van 1 cm³ treffen we het werk van Mary Kuiper ‘Sending Mitochondrial DNA to the Moon’ in de tweede rij van boven, vijfde vakje van links. Foto: Moon Gallery Foundation
Gelanceerd via een reguliere ISS bevoorradingsmissie, gelanceerd met de Northrop Grumman’ NG-17 Cygnus-capsule vanaf NASA’s Wallops Flight Facility in Virginia, V.S., op 19 februari 2022, kwam de ‘Moon Gallery Test Flight’ aan in het ISS. Hier zwevend in de Cupola (de uitzicht-module van het ISS), rechts de aan ISS gekoppelde Cygnus capsule die het afleverde. De Moon Gallery bevindt zich in een kant-en-klare onderzoeksmodule van Nanoracks. De kunstwerken zweven vrij in de module en dienen als bewegende objecten voor cameratests. De galerie biedt diverse materialen en bewegingen om te detecteren, terwijl kunstenaars data ontvangen over het gedrag van hun werk in microzwaartekracht. Na 327 dagen werd de galerie terug naar aarde gestuurd, zijn de materialen van elk werk aandachtig onderzocht op degradatie en is de galerie vervolgens in diverse exposities in verschillende landen tentoongesteld geweest. Foto: NASA/Nanoracks

Missie 2: Een eeuwig museum op de maan
Kuiper’s tweede ruimteavontuur was nog ambitieuzer. In januari 2025 lanceerde SpaceX de Blue Ghost Lander van Firefly Aerospace, met aan boord haar werk ‘Nest’: een vogelnestje geëtst op een nikkelen NanoFiche. De landing op 2 maart verliep vlekkeloos – een mijlpaal voor het MoonMars Museum, dat kunst wil achterlaten voor toekomstige maanreizigers. Kuiper: “Als klein meisje had ik de droom dat er later bronzen beelden van mij op de aarde zouden achterblijven. Nu is er zelfs al 1 werk op de maan, op een nikkelen NanoFiche dat miljarden jaren goed blijft.” Het materiaal is bestand tegen straling en extreme temperaturen, een technologische triomf van uitvinder Bruce Ha welke op atomaire schaal stabiele, analoge tekst of afbeeldingen kan vereeuwigen. Ze prees de lander: “Deze vind ik zo mooi qua ontwerp. Toen ik deze zag wist ik: deze moet goed kunnen landen, en zal niet snel omvallen.” De missie bleek een daverend succes na een perfecte en zachte landing. Hiermee zal haar kunst nog lang blijven voortbestaan.

Een NanoFiche ter grootte van 3 cm² – zo groot als een postzegel – met 47 geëtste kunstwerken van verschillende kunstenaars, ging mee met Blue Ghost Mission 1: een maanlander die neerstreek in Mare Crisium op 3 maart van dit jaar. Mary Kuiper’s werk ‘Nest’ is als vijfde werk van links te herkennen in de bovenste rij. Foto: MoonMars Museum/NASA/Firefly Aerospace/Marieke Feenstra
Een uitvergroting van het door Mary Kuiper gemaakte sculptuur ‘Nest’, gefotografeerd in zwart-wit om vervolgens te worden geëtst op het NanoFiche die aan boord is van de Blue Ghost Mission 1-maanlander. Na de actieve missie zal de afdruk tot in de ‘oneindigheid der tijd’ blijven worden tentoongesteld aan iedere geïnteresseerde ‘passant’… Foto: Mary Kuiper/MoonMars Museum

Missie 3: Mission Possible – morgenavond!
Morgenavond vanaf 23:15 uur Nederlandse tijd schrijft Kuiper opnieuw geschiedenis. Tijdens SpaceX’s ‘Transporter 14’-missie vertrekt de ‘Mission Possible’-capsule van The Exploration Company, met aan boord haar nieuwste werk. Drie stuks kunst van haar hand om precies te zijn(!). De test capsule – 1,6 ton aan lanceermassa en een diameter van 2,5 meter – draagt de SR4All Gallery (‘Space Renaissance for All Gallery’); een collectie technologische, wetenschappelijke en kunst objecten. Na zo’n twee omwentelingen en drie uur in een baan om de aarde keert de techniek-, kunst- en wetenschapsgalerie in de testcapsule terug naar aarde. Voor Kuiper is het een eer: “Het is bijzonder om deel uit te maken van Europa’s eerste stap naar herbruikbare ruimtecapsules.” De vlucht test naast de eigen structurele kenmerken ook diverse andere lading; van farmaceutische en kosmetische experimenten tot alcohol. Het hoofddoel van deze testmissie is echter de capsule te testen tijdens terugkeer in de atmosfeer en de splashdown – de landing in het zeewater in het noorden van de grote oceaan. Na de splashdown wordt de capsule opgehaald door het schip de Makushin Bay van the Exploration Company die al op 10 juni vertrok vanuit Alaska. The Exploration Company hoopt, in samenwerking met ESA, via deze tweede testvlucht van een schaalmodel van de uiteindelijke ‘Nyx’-capsule, binnen enkele jaren een goed werkende Europese vracht- en vervoerscapsule te ontwikkelen.

Van de drie werken die Mary Kuiper mocht bijplaatsen in de ‘Space Renaissance 4 All Gallery‘ aan boord van de testcapsule die morgenavond wordt gelanceerd, is dit de eerste en grootste: “Nest”. Een nestje gemaakt van paardenhaar van verschillende soorten paardenrassen van verschillende plekken. Het vakje waarin het werk mag worden geplaatst heeft een diameter van 10 millimeter en een diepte van 8 millimeter. Het nestje heeft daarom een grootte van 9 millimeter in de breedte en 7 millimeter hoog. “This cocoon shaped nest, made of hair from different horse breeds, is to remind future generations about the human urge to leave the nest and expand their horizon into the universe.” – Mary Kuiper over dit werk. Foto: MoonMars Musem/Marieke Feenstra
Een tweede werk betreft wederom een nestje, welke onderdeel uitmaakt van het MoonMars project met de naam ‘MoonMars slot 3’; een 9 mm. rond sculptuurtje (zie volgende foto). Dit minuscule 3D geprinte nestje van glasvezel heeft een grootte van slechts 11 micron (0,011 mm.).  Foto: Printoptics
Mary Kuiper’s ultra kleine nest-werkje is links van de ‘Fallen Astronaut’ geplaatst, op het werk ‘Lunar Legacy MicroSculpture’, hier afgerond te zien. Het betreft 7 nano geprinte werken van een aantal kunstenaars uit het eerste MoonMars Museum op de maan, zoals de ‘Fallen Astronaut’ – een kopie van en verwijzing naar – de op de maan liggende Fallen Astronaut‘. Dat is een 8,5 cm. groot aluminium kunstwerk gemaakt door de Belgische kunstenaar Paul Van Hoeydonck die op 2 augustus 1971 door David Scott tijdens de Apollo 15 missie met een gedenkplaat op de maan is gezet. Foto: MoonMars Museum/Marieke Feenstra
Alle werken werden in Amsterdam samengevoegd in de uiteindelijke ‘Space Renaissance for All Gallery’ trays. Van links naar rechts: Justin Lewis (hoofdingenieur bij ProtoSpace MFG), Heather Smith (KIPR/NASA ARC), Mary Kuiper, Bernard Foing (voorzitter Space Renaissance For All) en Marieke Feenstra (MoonMars Museum). Hoewel er maar één tray wordt verzonden is het niet ongebruikelijk in de ruimtevaart toch meerdere versies te vervaardigen, en achter de hand te houden. “Ik vond dit hele proces heel interessant om mee te mogen maken.” Foto: MoonMars Museum

Bernard Foing, gepensioneerd hoofdwetenschapper van ESA, nu o.a. voorzitter van Space Renaissance for All en LUNEX (Lunar Exploration), leidde het initiatief en de ontwikkeling van deze Space Renaissance for All Gallery waartoe Mary Kuiper gevraagd werd te participeren. Voor deze tray gebruikte Foing ongebruikte restanten ruimtevaart onderdelen, van zijn ESA missie ‘ISS expose astrobiology tray’ die buiten het ISS hing in 2009 en 2010. De gaten in de tray zijn 10 mm. breed en 8 mm. diep, om hiermee de verschillende wetenschappelijke instellingen en kunstenaars een unieke gelegenheid tot expositie en onderzoek te bieden.

De laatste hand wordt gelegd aan de ‘Space Renaissance for All Gallery’. Het werk ‘Nest’ wordt hier als laatste ingeplaatst, het werk van Mary Kuiper dus; tweede rij, rechter vakje. Een kopie van het nikkelen NanoFiche ‘MoonMars Museum’ met daarop wederom haar werk ‘Nest’ als ets, wordt eveneens meegestuurd en tref je geheel links, derde rij. Het werk van de gevallen astronaut in samenwerking met andere kunstenaars tref je als derde van links in de derde rij. Foto: MoonMars Museum/Marieke Feenstra
De 2,5 meter ‘Mission Possible’-testcapsule, schaalmodel van de uiteindelijke ‘Nyx’-capsule, in een transportcontainer onderweg naar de Vandenberg Space Force Base lanceerlocatie in Californië, V.S.. De capsule zal daar morgenavond vanaf 23:15 uur – hopelijk zonder enige problemen – lanceren met een Falcon 9 draagraket; de ‘Transporter 14’-missie van SpaceX. Foto: The Exploration Company.

Een impressie van de missie van morgenavond:

Missie 4: De toekomst wacht
Eind 2025 volgt nóg een lancering – details zijn nog schaars – maar Kuiper bevestigt dat een vierde vlucht met kunst van haar de ruimte in gaat. Het past bij haar missie: grenzen verleggen, letterlijk en figuurlijk. “De aarde is ons nest,” schreef ze ooit. “Wij mensen kunnen denken en creëren. We zijn als intelligente vogels die zelfstandig niet kunnen vliegen.” Met elk ‘nestje’ dat ze de kosmos instuurt, verbindt ze die twee werelden.

Dit werk – ‘Nest’ – van Mary Kuiper is geselecteerd voor een toekomstige missie, eind dit jaar, naar een nog onbekend oord (mogelijk wél te raden). Een zwart-wit foto van één van haar bronzen nesten die ze heeft aangeleverd voor het ‘Moon Bound Book’ van de Moon Gallery. Foto: Mary Kuiper

Mary wil benadrukken dat al deze verdiensten uiteindelijk het werk zijn van een heel team van mensen, wetenschappers en bedrijven. “Middels samenwerkingen vliegen we de ruimte en toekomst in en kan zo’n complexe missie als Blue Ghost Mission 1 slagen. Daar kan ik geen eer voor nemen, mijn ontzag voor hen is groot.”

Slot: Kunst als tijdscapsule
Mary Kuiper is meer dan een kunstenares; ze is een pionier in een nieuw genre: ruimtekunst. Haar werken – van paardenhaar op het ISS tot een NanoFiche op de maan – vertellen niet alleen een verhaal over verbinding, maar overstijgen ook de tijd. “Het bijzondere is dat mijn eerste ruimtewerk waarin ik de nadruk op kracht en een cirkel wilde leggen, door anderen toch direct als nestje werd gezien. Frappant eigenlijk.” vertelt ze. “Nu zijn het er al meerdere.” Morgen komen daar dus weer enkele bij. Wie weet wacht over duizenden jaren een astronaut haar werk op de maan op – een stille getuige van een aardse droom die de ruimte bereikte.

Wil je de expositie(s) virtueel bekijken, klik dan hier voor de MoonMars Museum in Metaverse of bekijk deze pagina om meer over specifiek de SR4All Gallery, de tray van de missie van morgenavond.

Update
De lancering is meermaals uitgesteld geweest, en lanceerde uiteindelijk maandagavond 23 juni om 11.25 uur (Nederlandse tijd). De lancering is terug te zien via X.com/SpaceX door hier te klikken.

Bronmateriaal

Interviews met Mary Kuiper
Krantenberichten (2022, 2025)
"The Moon Gallery"
"MoonMars"
"The Exploration Company"
"The Exploration Company outlines plans for human spaceflight " - SpaceNews.com
Afbeelding bovenaan dit artikel: M. Kuiper/NASA

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd